تحت فشار قرار گرفتن هشت نفر از زندانیان اهل سنت برای حضور در مستند اعترافات اجباری..!

0
171

یک منبع آگاه از وضعیت زندانیان اقلیت سنی زندان رجایی شهر گفت که صبح ۲۰ خرداد ماه، از هشت نفر از زندانیان سنی این زندان خواسته شده تا در فیلم مستندی به برخی اقدامات اعتراف کنند. این منبع گفت که ماموران وزارت اطلاعات به این زندانیان گفته اند در صورت عدم حضور در این مستند آنها از حق مرخصی، ملاقات و عفو مشروط محروم خواهند ماند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ این منبع آگاه با اظهار اینکه زندانیان سنی پس از این اتفاق همه نگران و آشفته هستند به کمپین گفت:« ماموران زندان هشت نفر از زندانیانی که دارای حکم های متفاوت هستند را صبح از بند خارج کردند بعد از ۱۲ ساعت که به بند برگشتند هیچ کدام وضع روحی خوبی نداشتند. ماموران اطلاعات به آنها گفته بودند باید در یک فیلم مستند اعتراف کنند، آن هم که هیچ کدام آن کارها را انجام نداده اند. یکی از اینها فوق لیسانس حقوق و دیگری دکتری مکانیک دارد که به چند سال زندان محکوم شده اند، دو نفر دیگر هم حکم اعدام دارند. معلوم نیست که اینها برای چه باید اعتراف دروغ کنند.»

این منبع آگاه که خود از فعالان اهل سنت است در خصوص اینکه آیا این هشت نفر به اعتراف کردن موافقت کرده اند، گفت:«آنها گفته اند وقتی ما این کارها را نکردیم اعتراف دروغ هم نمی کنیم اما ماموران اطلاعات به آنها گفته اند که اگر اعتراف نکنید به ضررتان تمام می شود. گفته اند به شما دیگر عفو مشروط تعلق نمی گیرد، مرخصی به شما داده نمی شود و ملاقات هایتان هم محدود می شود حتی گفته اند که به ضرر خانواده هایتان هم تمام می شود.»

اسامی زندانیانی که برای اعتراف در فیلم مستندی تحت فشار قرار گرفته اند و در اختیار کمپین قرار داده شده اند عبارتند از : محمد برایی با ده سال حکم حبس، کاوه ویسی چهار سال در زندان به سر می برد بدون اینکه برای او حکمی صادر شده باشد، نامغ دل دل با سه سال حکم حبس، عادل غلامی، دکتری مکانیک و با سه سال حکم حبس، عثمان رادبای با سه سال حکم حبس، معاذ حکیمی، فوق لیسانس حقوق با سه سال حکم حبس، جمال سیلمانی با یازده سال حکم حبس و پوریا محمدی با حکم اعدام.

این منبع آگاه در خصوص اینکه این هشت زندانی در فیلم مستند مذکور چه چیزهای باید بگویند، گفت:« گفته اند که باید جلوی دوربین بگویند که قصد تخریب و براندازی نظام را داشته اند در حالیکه این دروغ است. آنها چنین خواسته ای نداشته اند. اتهاماتی که به آنها وارد شده اقدام علیه امنیت ملی، تلاش برای براندازی نظام و ترویج عقاید اهل سنت است و همینطور محاربه برای دو زندانی که محکوم به اعدام هستند اما آنها هیچ گاه حرکتی برای تخریب نظام انجام نداده اند فقط می خواسته اند حقوق و احترام اهل سنت حفظ شود.»

به گفته منابعی که با کمپین در خصوص زندانیان اهل تسنن در زندان رجایی شهر صحبت کرده اند، در حال حاضر حدود ۱۷۰ زندانی اهل سنت از شهرهای مختلف سنی نشین ایران مانند کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در این زندان به سر می برند. حدود۲۰ نفر آنها با حکم اعدام مواجه هستند و تعداد زیادی از آنها چند سال در زندان مانده اند بدون اینکه دادگاهی و حکمی برایشان صادر شده باشد.

این منبع آگاه در گفتگوی قبلی خود با کمپین در مورد اعترافات اجباری زندانیان سنی در زندان رجایی شهر گفته بود:« زیر شکنجه اکثرزندانیان اتهامات شان را پذیرفتند. وقتی دستگیر می شویم به شدت شکنجه می شویم و بعضی ها را حتی جلوی دوربین بردند که مثلا بگویند می خواستند یکی از شخصیت های نظام را ترور کنند. اینها بیشتر جوان های بودند که تجربه ای نداشتند و قربانی سیاست حکومت شدند و به دلیل ترس از شکنجه بیشترشان جلوی دروبین رفتند. ولی اینها سیاست حکومت ایران است که می خواهد سنی ها را ریشه کن کند.»

بر اساس اطلاعات و مشاهداتی که کمپین جمع آوری کرده است از سال ۱۳۸۸ دستگیری اقلیت سنی در ایران شدت یافته است. این دستگیری ها بیشتر در شهرهایی که محل اقامت سنی های ایران است مانند جوانرود، جوانسر، سقز و بانه، بوکان، سردشت، مهاباد و پیرانشهر انجام شده است.