به اين راحتي نمي توانيد ريچارد فراي را بشناسيد؛ شناخت فراي طلب تان، همان رفيق تان سعيد امامي را نمي شناسيد

1
138

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئيت علمي دانشگاه آبردين با رتبه پروفسوري

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

ريچارد فراي كه بود؟ در عرصه تحقيقات و به خصوص ايران شناسي آنقدر بزرگ كه در گنجايش ذهن بسياري از سران حكومتي ايران نمي گنجد، چه رسد جوجه حزب الهي هاي تحريك شده توسط برخي از عوامل اطلاعاتي رژيم كه تنها به خاطر چند سانديس به خيابان مي ريزند. از اين تيپ انقلابي زياد سراغ داريم كه در ابتداي انقلاب همين كارها را كردند، اما پس از اندكي كسب علم و تجربه، از بابت كردهاي شان پشيمان شدند و بعضاً گريه مي كردند (محكم تر بزن تو سرت كه شايد تكاني خورد و آدم شدي). در حال حاضر هيچ كس را در حوزه ايران شناسي در حد و اندازه هاي فراي نداريم و شايد تا سال ها نخواهيم داشت. اين همه مورخان و محققان ايراني و اسلامي پيرامون تاريخ تمدن ايران نوشتند، همه را اگر يك سمت بگذاريد، قابل مقايسه با كارهاي او نيست. چون ايران شناسي در غرب توسط و از كانال چند نفر انگشت شمار صورت گرفت كه ريچارد فراي يكي از آن ها و برجسته ترين شان بود.

قابل تأمل است كه ريچارد فراي از جمله كساني بود كه در ليست سياه سعيد امامي قرار داشت و او را جاسوس معرفي مي كرد! همان سعيد امامي كه توسط رژيم ايران به عنوان جاسوس اسرائيل معرفي شد!! يعني بحث رقابت جاسوسان مطرح بود كه جاسوسي به جاسوسي ديگر حسادت مي ورزيد و عليه او اقدام مي كرد!؟ معمولاً جاسوسان يكديگر را ترور نمي كنند و با يكديگر همكاري نيز دارند. البته جاسوسي سعيد امامي با توجه به اين كه معاونت وزارت اطلاعات را برعهده داشت، ديگر بحث نفوذ در ميان نيست، بلكه بحث بر سيطره كامل امنيتي است و چنان كه امامي نيز اعتراف كرد، تمامي تصميمات اش با اطلاع بالاترين مقامات ايران صورت گرفته بود و مي گرفت. اما اگر با فرض اين كه فراي جاسوس باشد، چه اطلاعات محرمانه اي را مي تواند منتقل كند؟ معرفي مناطق آثار باستاني ايران كه موقع بمباران، آسيب نبينند. به عبارتي فردي مفيد چون فراي حتي با فرض جاسوسي، هرگز ضربه اي به كشوري كه شيفته اش است نمي زند و اين امثال سعيد امامي ها و رفقاي اش اينك در سازمان هاي امنيتي ايران هستند كه به كشور لطمات جبران ناپذير زدند و مي زنند.

با اين همه، گستره حملات به فراي نشان مي دهد كه اگر سعيد امامي تاريخ مصرف اش تمام شد و حذف شد، اما جهانبيني اش هنوز زنده است و از نهادهاي امنيتي نيز فراتر رفته و به سازمان هاي مختلف و حتي مجلس كنوني ايران نيز رسيده است! واقعيت اين است كه به خاك سپردن فراي در ايران بيشتر براي ايرانيان يك افتخار خواهد بود، تا فراي و خانواده اش. اقدامات اراذل و اوباش مذهبي بيشتر مايه شرمساري است و تأكيدي ديگر بر اين حقيقت، كه ايرانيان امروز با تفكرات طالباني در كشورشان دست و پنجه نرم مي كنند و يكي از سياه ترين دوران تاريخي شان را سپري مي كنند (خري بر خري سوار مي بينم). افكار فراي پيرامون جايگاه ايرانيان در هويت و تكوين تاريخ و تمدن اسلامي اينك در مهمترين تصميمات كشوري لحاظ مي شود و توسعه ايراني-اسلامي كه از سال ها قبل در دستور كار بوده، تنها يكي از تأثيرات آن است؛ بماند كه طراحان آن توسعه هنوز نمي دانند كه فرهنگ و تمدن را نمي توان با بخشنامه تعيين كرد و هيچ دولتي نمي تواند هويت آن را تعيين كند و هر دولتي خود محصول آن خواهد بود. آنچه از محل مزار فراي مهمتر است، كارهاي سترگ وي در تاريخ و تمدن ايران و حتي اسلامي است كه بسياري از آن بي اطلاع اند و بايد آن توسط رسانه ها معرفي شود. مورخان بسياري داريم كه از عدم مطرح شدن كتب و نظريات شان در زمينه تاريخ و تمدن گله دارند. نخست اين كه بسياري از آن ها فاقد روح علمي است و از زبان همان پاراگراف اول شان مي توان پي برد كه تمايلات احساسي را دنبال مي كند. در حالي كه كار فراي، اولاً نه توصيفي كه تحليلي است و ثانياً براي هر استنتاجي، مجموعه اي از فرضيات مطرح در آن حوزه را عنوان مي كند و با مقايسه تطبيقي انواعي از ادله و شواهد (از كتب و آثار باستاني گرفته تا سكه هاي يافت شده و غيره) و شناسايي تناقضات شان، در نهايت به فرضيه اي مي رسد و تقريباً در ميان اين تحليل هرگز نمي تواند يافت كه نظر فراي تمايل به كداميك را دنبال مي كرد.

فراي در زمان دولت هاي قبلي كاري ارزشمند در زمينه ايران شناسي انجام داد و هزاران حلقه فيلم تهيه شد كه قرار بود، در جامعه انعكاس يابد كه متأسفانه خبري از آن نشد و اميدوارم كه دولت كنوني اقدامي براي پيگيري آن انجام دهد و آن را بدون توجه به تنگ نظرهاي تفكرات امنيتي براي همگان عيني سازد.

مقاله قبلیمعاملات آمریکا با ایران، و منافع طرفین !
مقاله بعدیتارانتینو برای تجلیل از جری لوئیس سنگ‌تمام می‌گذارد
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.

1 نظر

  1. درود   همان گونه که فرمودید در زمانه تاریک تاریخ ایران بسر میبریم شهر هادر دست نماینده ولایت فقیه و امامان جمعه است نهاد ها وادارات اختباری ندارند . شب وروز از طریق صداوسیما روح مردم رابا خرافات واندیشه های عهد جاهلیت شستشو میدهند وهر جمعه با گرد آوری افراد ساده لوح ومتعصب به هر مناسبتی معرکه ای برپا میکنند جریان توهین به ریچارد فرای درکنار مرده رود باعث تاسف ایران دوستان شده این رفتار زشت از سوی نااهلان وپیروان بیخرد وتندرو خامنه ای برپا شده که بادست خود تیشه بر ریشه اسلام ودین باوری مردم وحکومت پوسیده ولایت فقیه میزنند . امیدواریم با تلاش ایران دوستان این بی احترامی از قلب وروح خانواده آن مرحوم زدوده شود و پیکر پاک آن شادروان  در سرزمین ایران آرامش گیرد وآرامگاهش همیشه روشن وروح اش شاد باشد   

نظرات بسته است