بنیامین نتانیاهو: چند سال به تنهایی با توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی مخالفت کردیم

0
483

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت/ اول مه در مراسم بزرگداشت روز هولوکاست در اسرائیل از افزایش یهودی ستیزی در جهان و به ویژه در غرب انتقاد کرد. وی همچنین با اشاره به توافق اتمی جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی گفت که کشورش “طی چند سال به تنهایی” در برابر جهان با این توافق هسته‌ای “خطرناک” مخالفت کرد.

در این مراسم که در اورشلیم (بیت‌المقدس) برگزار شد، بنیامین نتانیاهو گفت: ” به خاطر یهودی‌ستیزی در غرب، خطر بزرگتری از شرق هم افزوده می‌شود.”

وی با اشاره به رژیم جمهوری اسلامی گفت که جمهوری اسلامی “هر شبانه روز” اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند.

وی تاکید کرد: “ما این تهدیدات را نادیده نمی‌گیریم، اما از آن نمی‌هراسیم.”

نتانیاهو در ادامه با اشاره به مخالفت اسرائیل با توافق اتمی جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی با بیان اینکه عزم راسخ ما به نیتجه رسید” همچنین از “موضع قاطع” دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، اعمال تحریم‌های وسیع علیه رژیم جمهوری اسلامی و نیز اعلام نام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی سپاسگزاری کرد.

رئیس جمهور اسرائیل گفت: “سیاست ما در برابر رژیم جمهوری اسلامی واضح است. در صحنه نظامی پیشگیری از استقرار در مجاورت مرزهای ما و در صحنه دیپلماسی، فشار، فشار و باز هم فشار. در مقابل تهدیدات نابودی، اسرائیل گردن خود را تقدیم نمی‌کند.”

رئیس جمهور اسرائیل با اشاره به جمهوری اسلامی ادامه داد: “بر خلاف آنچه در هولوکاست رخ داد، ما قراردادهایی علیه رژیم مستبد می‌بندیم که ما را تهدید می‌کند.”

وی درباره این قراردادها توضیحی نداد اما تاکید کرد که کشورهایی در منطقه  “راه‌های کشتیرانی بین‌المللی و نیز صلح جهانی را تهدید می‌کنند.”

نخست وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به افزایش یهودی ستیزی در غرب به اظهارات برخی “اعضای پارلمان بریتانیا و مقام های سوئد” و حتی فرانسه اشاره کرد و گفت: ” باید بگویم این روزها یهودی ستیزی اشکال غریبی به خود گرفته است.”

وی گفت: “برخلاف دوران هولوکاست، ما قادر و مصمم به دفاع از خود هستیم. ارتش اسرائیل قوی است، یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان و قادر به شکست دشمنان است.”

وی در ادامه به حمله مسلحانه اخیر به یک کنیسه در کالیفرنیا که منجر به کشته شدن یک نفر شد و همچنین کاریکاتور نشریه نیویورک تایمز در روزهای گذشته علیه خود او اشاره کرد.

روز شنبه 27 آوریل در شماره بین‌الملل نشریه نیویورک تایمز کاریکاتوری منتشر شد که نخست وزیر اسرائیل را به شکل یک سگ راهنما نشان می‌دهد که قلاده‌ای به شکل ستاره داوود به گردن دارد و دونالد ترامپ در حالی که چشمانش نابیناست و کلاه مخصوص یهودیان را به سر دارد، ایالات متحده را به دنبال خود می‌کشد.

در این مراسم رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل نیز با اشاره به افزایش یهودی ستیزی در جهان گفت که “در سال 2018 نسبت به چند دهه گذشته بیشترین تعداد یهودیان در جهان کشته شدند.”

وی همچنین به گزارش مرکز مطالعات “کانتور” در دانشگاه تل‌آویو اشاره کرد که روز چهارشنبه منتشر شده و گفت که طبق این گزارش “یهودی ستیزی در اروپا و در آمریکای شمالی شدت گرفته است.”

برطبق این گزارش میزان خشونت علیه یهودیان در سال گذشته میلادی 13 درصد افزایش یافته است.

روز پنج‌شنبه دوم مه نیز همزمان با گرامیداشت روز هولوکاست در اسرائیل و طبق سنت هر ساله در این کشور با پخش صدای آژیر برای ادای احترام به 6 میلیون یهودی که در جنگ دوم جهانی قربانی نژادپرستی شدند، به مدت دو دقیقه همه دست از کار می‌کشند.

به گزارش رادیو فرانسه؛ در این دو دقیقه همه کسانی که سوار بر خودروی خود هستند، توقف می‌کنند و از آن پیاده می‌شوند. همچنین همه اتوبوس‌ها از حرکت ایستاده و حتی عابران پیاده نیز می‌ایستند و به احترام این قربانیان با سرهای رو به پایین سکوت می‌کنند.