بلژیک: ایران را ترک کنید

0
130

بلژیک به شهروندانش هشدار داد با نظر به اینکه در معرض «خطر شدید دستگیری، حبس خودسرانه، و محاکمه ناعادلانه» در ایران قرار دارند، خاک این کشور را به سرعت ترک کنند.

دولت بلژیک، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام بازدیدکنندگان بلژیکی شامل افراد دوتابعیتی در معرض خطر شدید دستگیری، بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه هستند. این خطر برای افرادی که صرفاً برای گردشگری به ایران سفر کرده‌اند نیز صدق می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «اخیراً یک تبعه بلژیکی و چند تبعه غربی دیگر به صورت خودسرانه دستگیر شده و هم‌اکنون در ایران زندانی هستند. در صورت دستگیری یا حبس، احترام به حقوق اساسی و امنیت افراد تضمین نمی‌شود. ظرفیت سفارت بلژیک در تهران برای حمایت کنسولی از اتباع دستگیرشده یا زندانی‌شده بسیار محدود است.»

دولت بلژیک این بیانیه را پس از آن صادر کرد که مقامات بروکسل روز چهارشنبه اعلام کردند جمهوری اسلامی یک امدادگر بلژیکی را به 28 سال زندان محکوم کرده است.

اولیویه فندکستیل در ماه فوریه بازداشت شد، و بنا بر گزارش‌ها در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود. ونسان فن کوئیکن‌بورن، وزیر دادگستری بلژیک، شرایط نگهداری این شهروند بلژیکی در ایران را «غیر انسانی» توصیف کرده است.

العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، دولت بلژیک اصرار دارد که وی بی‌گناه است، و در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی برای وادار کردن بروکسل به آزادی و استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که سال گذشته به اتهام تلاش برای اقدام تروریستی علیه سازمان «مجاهدین خلق» به 20 سال زندان محکوم شد، «گروگان» گرفته شده است.

بلژیک و جمهوری اسلامی در اوایل سال جاری معاهده‌ای برای مبادله زندانیان امضا کردند. منتقدان این معاهده می‌گویند مفاد آن صرفا در راستای استرداد اسدی به جمهوری اسلامی تنظیم شده است. دادگاه قانون اساسی بلژیک هفته پیش اجرای این معاهده را به حالت تعلیق درآورد، و پارلمان این کشور موظف است ظرف سه ماه آینده تکلیف نهایی معاهده را معلوم کند.