بختیار: آیت الله خمینی مرتجع و کهنه پرست است

0
277

بازخوانی تاریخ؛ تقدیم به نسل جوان

بیستم بهمن ١٣٥٧

به نوشته روزنامه اطلاعات، شاپور بختیار نخست وزیر ایران در مصاحبه با روزنامه لوموند، ارتجاع و کهنه پرستی آیت الله خمینی را که می کوشد یک جمهوری اسلامی در کشور برقرار کند رد کرد و گفت که اجازه نمی دهد یک دیکتاتوری سر شار از نیرو جایگزین یک دیکتاتوری فرسوده شود. بنا به گزارش این روزنامه در تاریخ بیست و یکم بهمن، دکتر بختیار گفت دستور داده است که در پایان ماه جاری به اعتصابیون حقوق پرداخت نشود. بختیار گفت برخی از اعتصاب ها باید شکسته شوند و افزود تنها راهی که اکثریت ملت می توانند عقیده خود را بیان نمایند اعاده نظم و سپس انجام انتخابات آزاد است.

در پاسخ به این سوال که اگر وزیران بازرگان بکوشند وارد وزارتخانه ها شوند وی چه عکس العملی از خود نشان خواهد داد، بختیار گفت دستور بازداشت آنها را صادر خواهم کرد. بختیار همچنین ارتجاع و کهنه پرستی رهبر شیعیان ایران را که می کوشد یک جمهوری اسلامی در کشور برقرار کند رد کرد و ابراز عقیده کرد که زمان، در درگیری با آیت الله خمینی ، به سود وی است. بختیار آیت الله خمینی را متهم کرد که بیش از شاه به ایران صدمه زده است و افزود ما اگر نمی خواهیم در کشور قحطی شود باید واکنش نشان دهیم و در صورت لزوم برخی از اعتصاب ها را با توسل به زور خواهیم شکست. وی یادآور شد که بسیاری از اعتصاب ها را کمونیست ها و ماموران سابق ساواک به راه انداخته اند.

بختیار گفت ما یک دیکتاتوری سرشار از نیرو را جایگزین یک دیکتاتوری فرسوده نخواهیم کرد. نخست وزیر گفت ما ساواک را منحل نکردیم که دو ساواک، ساواک ملاها و کمونیست ها را داشته باشیم. بختیار افزود خمینی حق تعیین نخست وزیر را ندارد. او گفت نه ارتش و نه طبقه روشنفکر جرات اظهار نظر ندارد. بختیار گفت قدرت من گذشته میهن پرستی و اعتقاد به دموکراسی من است. من آزاد و مستقلم اما بازرگان چنین نیست. او زندانی خمینی است. بختیار همچنین در مصاحبه با رادیو فرانسه اظهار داشت من با دموکراسی موافقم، اما با ترور هرگز. ما ٢٥ سال ترور داشته ایم و این دیگر برای ما کافیست. اشاره بختیار به آیت الله خمینی و حکومت موقتش بود. بختیار بار دیگر تاکید کرد که هرگز وی شرایط مورد درخواست آیت الله خمینی را نخواهد پذیرفت.