با فشار اسرائیل و آمریکا، اروپا هم به‌تدریج نگران می‌شود؛ از نگاه فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

0
337

ماجرای تصویب نشدن طرح ادامه تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد و عدم همکاری بریتانیا و فرانسه دو متفق اصلی آمریکا در اروپا و پیمان ناتو بر نگرانی آمریکا، اسرائیل و اعراب که سیاست واحدی را علیه جمهوری اسلامی پیش می‌برند افزود.

به همین دلیل مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اروپایی‌ها را متهم به حمایت از آیت‌الله‌ها کرد. می‌توان گفت؛ این عدم همکاری دوستان سنتی آمریکا در اروپا، ناشی از دلگیری‌های اروپایی‌ها از اقدامات آقای ترامپ در قبال دوستان دیرینه آمریکا در اروپا می‌باشد و از سویی دوستان اروپایی آمریکا امیدوارند در انتخابات ماه نوامبر 2020، هر چه زودتر از شرّ آقای ترامپ خلاص شوند.

اما اسرائیل و اعراب جنوب خلیج‌فارس از این سیاست دورویی اروپاییان خشنود نیستند. بی‌شک اگر آمریکا موفق نشود از وتوی مضاعف! تنها راهکار به‌ظاهر قانونی که برایش بجا مانده علیه ایران استفاده کند و نتواند همه تحریم‌ها را از نو برگرداند، مقصر اصلی دو کشور فرانسه و بریتانیا، شناخته خواهند شد که دارای حق وتو در شورای امنیت و هم‌پیمان آمریکا می‌باشند.

آلمان در این مورد راه خود را از فرانسه و بریتانیا جدا کرد و با اسراییل بر سر ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به توافق رسید. آلمان اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی ایران باید تمدید شود! فرانسه نیز زودتر از آلمان از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژيم ایران اظهار نگرانی کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با همتای اسراییلی خود روز پنجشنبه توافق کردند اقداماتی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صورت بگیرد، درعین‌حال که آلمان کماکان توافق هسته‌ای 2015 [برجام] بین تهران و قدرت‌های جهانی را بهترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌داند. هایکو ماس گفت؛ لغو تحریم تسلیحاتی ایران به ضرر منطقه است و سایر کشورهای اروپایی هم باید تابع! این نظر باشند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه و اروپا فرانسه چند روز پیش از نگرانی فرانسه از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده رژيم ایران… سخن گفت. نیویورک‌تایمز به نقل از رویترز: دفتر لودریان در روز سه‌شنبه خبر داد؛ لودریان وزیر خارجه فرانسه به همتای ایرانی خود گفت نسبت به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه نگران است.

تنها بریتانیا مانده که به‌مانند دو کشور آلمان و فرانسه که لقب موتور اروپا را از آن خود کردند از اعمال جمهوری اسلامی احساس نگرانی کند. اصولاً تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی به سود اروپا می‌باشد، چون ایران در چنین شرایطی هرگز نمی‌تواند مشتری تسلیحات اروپایی باشد و اروپا بهتر است فقط با تحریم‌های کلی علیه ایران مخالفت کند، بدین ترتیب مردم ایران در تنگنا قرار نخواهند گرفت و هم نیازهای ایران به محصولات اروپایی و دانش و علوم اروپا بیش از محصولات بنجل چینی و روسی است.

وضعیت سیستم تسلیحاتی نیروهای مسلح ایران، اعم از سپاه پاسداران و ارتش مانند بازار مکاره! ای است که در هیچ جای جهان نمونه ندارد. حقیقتاً! یک ارتش آقا بالا خان سردار! است.

تسلیحات نا- سازمانی! نیروهای مسلح ایران مجموعه‌ای از فرسوده‌ترین تسلیحات در جهان می‌باشد. عمر و تاریخ‌مصرف این سلاح‌ها که گاه دستکم، بیش از نیم‌قرن! در نیروهای مسلح ایران کارکرده‌اند به پایان رسیده است. بخش قابل‌توجهی از این بازار مکاره مجموعه‌ای از سلاح‌های خریداری‌شده در دوران محمدرضا شاه پهلوی؛ از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، شوروی و اندکی هم‌ساخت داخل کشور می‌باشند.

پس از انقلاب، مقادیر قابل‌توجهی سلاح‌های ساخت شوروی و غنیمت گرفته‌شده در جنگ علیه عراق و بخشی نیز از چین و کره شمالی خریداری‌شده به تسلیحات نیروهای ایران افزوده شدند. پارک تسلیحاتی نیروهای مسلح ایران یکدست نیست و این خود به مشکلات واحد اردنانس و تعمیر و نگهداری می‌افزاید.

به‌این‌ترتیب شمار تسلیحات روسی، چینی و کره‌ای که این دو کشور آخر، کپی شده از سیستم سلاح‌های شوروی سابق هستند بیشتر از تسلیحات ساخت آمریکا و غرب می‌باشند.

با توجه به بازار مکاره تسلیحاتی نیروهای ایران و مسائل لاینحل سیاسی میان جمهوری اسلامی و غرب، نه جمهوری اسلامی و نه غرب، تمایلی برای دادوستد تسلیحاتی ندارند. خریدوفروش اسلحه معمولاً همراه با قراردادهایی درزمینهٔ؛ آموزش پرسنل، قطعات یدکی، مهمات، تعمیر و نگهداری و… می‌باشند که در این شرایط از هر دو سو، قابل‌اجرا نیستند.

دشواری‌های مهم دیگری نیز بر سر راه ایران و اروپا در معاملات تسلیحاتی احتمالی نشسته‌اند؛ بحران شدید اقتصادی حاکم بر ایران اجازه خرید تسلیحات پیشرفته غربی را نمی‌دهد، درحالی‌که بهای تسلیحات ساخت روسیه معمولاً میان سی تا پنجاه‌درصد ارزان‌تر از سلاح‌های غربی می‌باشند و سلاح‌های چینی را می‌توان به بهای یک‌سوم سلاح‌های غربی خریداری نمود.

اگر ایران بخواهد مشتری تسلیحات غربی شود بایستی سیاستی نزدیک به آمریکا و غرب اتخاذ کند و به‌طورجدی در سیستم سازمانی تسلیحات نیروهای مسلح ایران تغییرات بنیادی ایجاد کند.

27 اوت 2020