بازگشت ناسا به منظومه شمسی

0
239

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا برنامه «پیشتازان» خود را دوباره در دست بررسی قرار داده است تا منظومه شمسی را بهتر بشناسد.

این روزها همه چشم‌ها به سوی مریخ دوخته شده است و تقریبا رقابت همه سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی برای رسیدن به مریخ است اما این باعث نمی‌شود که ناسا بقیه منظومه شمسی را رها کند.

برنامه‌های کاوشگرهای «نیو هورایزنز»، «جونو» و «کاسینی» که نزدیک‌ترین و یکتاترین تصاویر و پژوهش‌ها را درباره پلوتو، مشتری و زحل انجام دادند، همگی از زیرمجموعه‌های New Frontiers ناسا بودند.

اگرچه زیرمجموعه‌های این برنامه همواره محرمانه هستند و فقط در زمان عملیاتی‌ شدن، اخبار آنها منتشر می‌شود اما وقتی ناسا برای پیشنهادات درخواست داده بود، چند زمینه مختلف وجود داشت که عبارت بودند از: آوردن نمونه از سطح یک دنباله‌دار، آوردن نمونه قطب جنوب ماه، دنیای اقیانوس‌ها (انسلادوس و تایتان)، فرود روی زحل، سفر رفت و برگشت به یک نقطه تلاقی و کاوش زهره.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از PopularMechanics، در مراسم اعلام آخرین مانور کاسینی، یکی از مدیران ناسا فاش کرد که سه پیشنهاد برای مأموریت‌هایی در حال بررسی هستند که شامل آوردن گازهای اتمسفر زحل به زمین، بررسی دریاچه‌های هیدروکربنی تایتان و نمونه‌گیری از آبفشان‌های انسلادوس برای یافتن اسید آمینه و حیات است.

پیشنهادی که ناسا در دست بررسی دارد، هفت ماه روی میز تیم‌های برآورد علمی و امکان‌سنجی فضاپیماها باقی می‌ماند و در نهایت یکی از آنها که قابل اجراتر از بقیه باشد در سال 2019 با بودجه‌ای یک میلیارد دلاری آغاز می‌شود تا در سال 2024 به نتیجه برسد. پروژه‌های اجرا شده از مجوعه بزرگ پیشتازان فضا در ناسا تاکنون افق‌های بسیار جدیدی را به روی انسان گشوده است و تقریبا تمامی پروژه‌ها نیز بسیار فراتر از آنچه برایش برنامه‌ریزی شده بودند انجام وظیفه کرده‌اند.