بازسازی صورت نوجوان یونانی 9000 ساله

0
261

دانشمندان موفق شدند با استفاده از کامپیوتر صورت دختر نوجوان عصر حجر را بازسازی کنند. این شبیه‌سازی نشان می‌دهد مردان و زنان در آن دوره ظاهرعضلانی‌تری داشتند.

این دختر نوجوان «داون»، به معنی سرآغاز، نام دارد و بازسازی صورت او نشان می‌دهد که در عصر حجر مردان و زنان عضلانی‌تر بودند.

آخرین باری که کسی به صورت داون نگاه کرد 9000 سال پیش بوده است اما حالا دانشمندان صورت این دختر نوجوان خشمگین را بازسازی کرده‌اند. شبیه‌سازی صورت داون نشان می‌دهد که مردم 7000 سال پیش از میلاد مسیح، دوره میان‌سنگی، چه شکلی بوده‌اند.

به گفته متخصصان، مردان و زنان در دوره عصر حجر عضلانی‌تر بودند. به نظر می‌رسد که داون در هنگام مرگ 15 الی 18 سالش بوده است.

اسکار نیلسن، باستان‌شناس و مجسمه‌ساز سوئدی، در این باره می‌گوید: «جمجمه و ویژگی‎های صورت داون زنانه نیست بلکه بسیار منحصربه‌فرد است».

این مجمسه‌ساز پیش از این هم چندین انسان باستانی را با بازسازی‌های فوق‌العاده خود به زندگی بازگردانده بود؛ برای مثال می‌توان به بازسازی چهره دختر 11 ساله‌ای آتنی به نام «میرتیس» اشاره کرد.

اما برخلاف میرتیس، برخی از ویژگی‌های داون به شدت با انسان‌های امروزی متفاوت است.

نیلسن در این باره می‌گوید: «تاکنون چهره زنان و مردان عصر حجر زیادی را بازسازی کرده‌ام، این گونه به نظر می‌رسد که برخی از ویژگی‌های صورت انسان در طول زمان به طور کلی محو شده است».

وی افزود: «در کل زنان و مردان امروزی به نسبت اجداد حجری‌مان کم‌تر عضلانی هستند».

بازسازی چهره داون توسط دانشمندان دانشگاه آتن انجام شده و در حال حاضر در موزه «آکروپلیس» به نمایش گذاشته شده است.

اما داون زیاد خوشحال به نظر نمی‌رسد. این نوجوان عصر حجر فک جلو زده‌ای دارد؛ به گفته دانشمندان این فک جلو زده به دلیل جویدن پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم نرم به این شکل درآمده که کار رایجی در میان مردم آن دوره بوده است.

636524021793741800

بازسازی چهره دختر نوجوان عصر حجر

همچنین چهره داون حالت اخمالویی دارد. به گفته محققان داون کم‌خونی داشته است و از بیماری اسکوربوت (یک بیماری که در اثر کمبود ویتامین ث، که در سنتز و ساخت کلاژن نقش دارد، به وجود می‌آید) رنج می‌برده است.

نتایج آنالیزها از استخوان‌ها و دندان این نوجوان خشمگین عصر حجر نشان می‌دهد که مفاصل و لگن داون مشکلاتی داشته است که احتمالا راه رفتن را برای او دشوار می‌کرده است و درنهایت نیز منجر به مرگ وی شده است.

به گزارش  آنا از Dailymail، فسیل داون در سال 1993 پیدا شد و «آوگی»، داون یونانی در زبان، نامیده شد چرا که او در دوره‌ای زندگی می‌کرد که سرآغاز تمدن بشر محسوب می‌شود.