اینس‌تکس؛ محدودیت‌های اروپا و نارضایتی جمهوری اسلامی

0
249

کانال مالی اروپا برای تجارت با جمهوری اسلامی “آماده اجرایی شدن” است. رسانه‌ها هم از آغاز به کار قریب‌الوقوع یک خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل معامله با جمهوری اسلامی خبر داده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی اما از اقدامات اروپا ناراضی‌اند.

در پی اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر اینکه ساز و کار ویژه مالی برای معامله با جمهوری اسلامی آماده عملیاتی شدن است، روزنامه‌های وال‌استریت جورنال و گاردین نیز از آغاز به کار یک خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل تجارت میان اروپا و جمهوری اسلامی تا روز جمعه هفتم تیرماه (۲۸ ژوئن) خبر داده‌اند.

گاردین راه‌اندازی این خط اعتباری را آخرین تلاش اروپا برای جلوگیری از خروج جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای موسوم به برجام دانسته و در عین حال عنوان کرده است که چنین تلاشی به‌احتمال ناکام خواهد بود.

به گزارش این روزنامه بریتانیایی، احتمال می‌رود که تصمیم اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی این خط اعتباری در جریان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و در پی گذشتن جمهوری اسلامی از سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود اعلام شود.

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی تا روز پنجشنبه ششم تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کرده و در آینده نیز ممکن است میزان استفاده خود از آب سنگین در داخل را افزایش دهد.

جمهوری اسلامی همچنین در ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه برای کشورهای باقی‌مانده در برجام، تهدید کرده است چنانچه آنان به “تعهدات” خود به خصوص در حوزه بانکی و نفتی عمل نکنند، از ۱۶ تیرماه آینده (هفتم ژوئیه) بخش دیگری از تعهدات خود در قبال برجام را کاهش داده و سطح غنی‌سازی خود را به بالاتر از محدوده ۳.۶۷ درصدی تعیین‌شده در برجام خواهد رساند.

به گزارش دویچه وله به نقل از گاردین، احتمالا اروپا با وجود راه‌اندازی خط اعتباری برای معامله با جمهوری اسلامی، در برخی از مبادلات تجاری خود با این کشور دچار مشکل خواهد بود.