ایلان برمن: پولهای بعد برجام، موجب سیاست خارجی خطرناک ایران می شود

0
212

معاون شورای سیاست خارجی ایالات متحده می گوید توافق هسته‌ای با ایران به این کشور این فرصت را می دهد تا با پول زیادی از که تحریم ها آزاد می شود سیاست خارجی خطرناکی را پیش ببرد.

ایلان برمن در گفت و گوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا تاکید کرد که برجام می تواند منافع امنیتی آمریکا را به خطر بیاندازد.

گفت و گو با آقای برمن بعد از آن انجام شد که نهاد “شورای سیاست خارجی ایالات متحده” بتازگی گزارشی با عنوان “یک توافق هسته‌ای با ایران: مدیریت عواقب آن” منتشر کرده است و در این گزارش به روشنی از جزییاتی که می تواند منافع امنیتی آمریکا را به خطر بیاندازد، گفته شده است.

برمن درباره خطرهای بالقوه توافق با ایران به صدای آمریکا گفت: “توافق با ایران شماری از گرایش های خطرناک را به حرکت در آورده که برای امنیت آمریکا خطر بالقوه دارد. یعنی دامنه لغو تحریم ها به مراتب بیش از آن است که اغلب مردم می فهمند.” ​

وی افزود: “صد تا ۱۵۰ میلیارد دلاری که طی شش ماه مستقیم به ایران پرداخت می شود، یک چهارم اقتصاد ایران است. این ایران را قدرت مندتر می کند.”

آقای برمن تاکید کرد:”این پول ایران را به منابعی مجهز می سازد که بتواند سیاست خارجی بسیار خطرناکی را به پیش ببرد. از جمله کمک به گسترده به گروههایی مثل حزب الله لبنان، حماس و شبهه نظامیان در عراق و همچنین به نظامی تر شدن هرچه بیشتر نظام ایران است.”

معاون شورای سیاست خارجی ایالات متحده همچنین با اشاره به آزاد سازی پول های ایران بعد از آغاز اجرایی برجام، گفت‌:‌ “یک بسته اقتصادی بزرگ مشوق ایران است. این بجای اینکه رفتار ایران را بهتر کند، بدتر می کند. این برای آمریکا و متحدانش پیامدهای بدی دارد.”