ایران با شکست دوباره ژاپن در رده سوم ایستاد

0
186

تیم ملی بسکتبال ایران با غلبه بر ژاپن عنوان سوم بیست و هشتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد.

 دیدار رده بندی بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا امروز شنبه میان دو تیم ایران و ژاپن برگزار شد. تیم ملی بسکتبال ایران که در روز نخست مرحله گروهی این دوره از مسابقات قاطعانه برابر ژاپن پیروز شده بود، در دیدار امروز نیز موفق شد این تیم را با نتیجه ۶۸ بر ۶۳ شکست دهد.

به گزارش مهر؛ نتیجه کامل دیدار تیم های ملی بسکتبال ایران و ژاپن به شرح زیر است:

* ایران ۶۸ – ژاپن ۶۳
(۲۲ بر ۱۰)، (۹ بر ۱۹)، (۱۹ بر ۱۳)، (۲۴ بر ۱۵)

تیم ملی بسکتبال که به خاطر شکست برابر چین از صعود به دیدار نهایی مسابقات قهرمانی آسیا بازماند، دیدار امروز را با ترکیب حامد حدادی، مهدی کامرانی، اوشین ساهاکیان، صمد نیکخواه بهرامی و بهنام یخچالی آغاز کرد. این بازیکنان بر خلاف دیدار روز گذشته و بدشانسی هایی که در پرتاب های موفق با آن مواجه شده بودند، دیدار با ژاپن را زیر سایه هماهنگی تیمی بالا و پرتاب هایی که به راحتی وارد سبد حریف می شدند، با امتیاز آوری متوالی آغاز کردند طوریکه با گذشت نیمی از کوارتر، سرمربی تیم ملی بسکتبال این اطمینان خاطر را پیدا کرده بود که کل ترکیب اولیه تیم را با فراخواندن بازیکنان ذخیره و جوان تر به زمین تغییر دهد.

صمد نیکخواه بهرامی یکی از بهترین های ایران در این کوارتر بود طوریکه تنها با گذشت چهار دقیقه از بازی خود را ۹ امتیازی کرده بود. پرتاب های موفق این بازیکن در این کوارتر که بارها و بارها از سبد حریف رد شد در کنار دفاع محمی که کمتر به ژاپنی ها اجازه نفوذ می داد کمک کرد تا ایرا ن این کوارتر را با برتری ۲۲ بر ۱۰ خود تمام کند. در ثانیه های پایانی این کوارتر اصغرکاردوست به دنبال فضاسازی خوب هم تیمی هایش یک امتیاز شیرین به دست آورد.

در آغاز کوارتر دوم محمد حسن زاده که در ثانیه های پایانی بازی نتوانست با یک اسلم دانگ شیرین صحنه ای زیبا برای خود و تیم ایران ثبت کند، یک مهره موثر در بازی تیمی خوب در کنار مهدی کامرانی برای به دست آمدن اولین امتیاز ایران در این کوارتر بود. همین بازیکن بعد از گذشت چهار دقیقه اولین خطای تیم ایران را در این کوارتر مرتکب شد اگرچه این خطا و به دنبال آن موقعیت پرتابی که نصیب ژاپنی ها شد، تاثیر زیادی در اختلاف امتیاز دو تیم نداشت.

البته جریان بازی به همین منوال پیگیری نشد طوریکه بازیکنان تیم ملی ژاپن که از نظر میانگین قدی شرایط خوبی به نسبت تیم ایران نداشتند توانستند حملات امتیازآوری را طراحی کند و حتی در فاصله سه دقیقه مانده به پایان این کوارتر اختلاف امتیازی ۱۲ امتیازی کوارتر نخست به ۷ رسیده بود و ادامه امتیاز آوری ژاپنی ها اختلاف امتیاز را به  عدد یک هم رساند! البته نفوذ به موقعی که حامد حدادی داشت و دو امتیازی که این بازیکن به دست آورد کمک کرد تا این اختلاف امتیاز بیشتر شود اگرچه در ادامه خطای بازیکنان ایران و دو موقعیت پرتابی ژاپنی ها صاحب آن شدند، یکی از این دو امتیاز را جبران کرد ودر نهایت این کوارتر با برتری ۱۹ بر ۹ ژاپنی ها به پایان رسید.

تیم ملی بسکتبال ایران که درکوارتر دوم  عملکرد خیلی خوبی برابرحریف نداشتند و حتی به نظر می رسید در برخی دقایق انگیزه لازم را هم برای رقابت ندارد و به همین دلیل این کوارتر را با ۱۰ اختلاف امتیاز واگذار کرد، برای جبران نتیجه کوارتر سوم را با ترکیبی مشابه ترکیب اولیه تیم آغاز کرد اما این اقدام سرمربی تیم ملی کمک زیادی به پیشبرد برنامه های وی نداشت چون شاگردان وی با وجود اینکه در کسب امتیاز بهنسبت کوارتر دوم موفق تر بودند اما نتوانستند دفاع خوبی داشته باشند تا حدی که بتواند مانع از پیشروی بازیکنان ژاپن تا زیر سبد یا پرتاب های موفق آنها شود. این شد که تیم ملی بسکتبال ایران کوارتر سوم دیدار با ژاپن را با تیجه ۱۹ بر ۱۳ به پایان رساند و در مجموع بازی هم ۴۴ بر ۴۸ از حریف عقب افتاد.

با این شرایط ملی پوشان بسکتبال ایران کوارتر پایانی دیدار برابر ژاپن را آغاز کردند اما موفق شدند جریان بازی را کاملا متفاوت از دو کوارتر قبلی و به سود خود پیش ببرند. در کوارتر حملات کامل بازیکنان ایران، ژاپنی ها را حتی وقتی به دفاع زون روی می آوردند، ناکام گذاشت و در عین حال دفاع خوب بازیکنان ایران کمتر اجازه نفوذ به آنها و پیشروی تا زیر سبد ایران را داد. اینگونه شد که تیم ملی بسکتبال ایران توانست همچون روز نخست مسابقات قهرمانی آسیا ژاپن راشکست دهد و با این نتیجه عنوان سوم و مدال برنز بیست و هشتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا را از آن خود کرد.

این برای اولین بار در طول ادوار حضور تیم ملی بسکتبال در مسابقات قهرمانی آسیا است که این تیم موفق به پیروزی در دیدار رده بندی وکسب مدال برنز شده است.

به گزارش مهر، تیم ملی بسکتبال در حالی در دیدار رده بندی مسابقات قهرمانی آسیا صاحب برتری شد که بدون لحاظ شدن این نتیجه سهمیه شرکت در مسابقات انتخابی المپیک را کسب کرده بود. به جز ایران، تیم های ژاپن و نایب قهرمان نیز سال آینده در این رقابت ها که به میزبانی مشترک سه کشور برگزار خواهد شد، شرکت می کنند.

قهرمان بیست و هشتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا نیز سهمیه مستقیم بازی های المپیک را کسب خواهد کرد. تیم قهرمان تا ساعتی دیگر با برگزاری دیدار میان دو تیم چین و فیلیپین معرفی خواهد شد.