ایتالیا پروازهای ماهان‌ایر را لغو کرد

0
179

یک رسانه محلی در ایتالیا خبر از آن داده که این کشور پرواز هواپیماهای شرکت ماهان‌ایر به مقصد ایتالیا را متوقف کرده است.

روزنامه ‘لا استامپا ‘ نوشته است که “این مسئله هرچند کوچک به نظر می‌رسد، اما نشان دهنده تغییر در سیاست خارجی ایتالیا در خصوص جمهوری اسلامی است”.

این سومین کشور اروپایی است که پروازهای ماهان‌ایر را لغو می‌کند، پیش از این فرانسه و آلمان نیز پروازهای این شرکت را لغو کرده بودند.

پروازهای شرکت ماهان‌ایر به شهرهای رم و میلان پس از توافقنامه برجام و از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود.

آژانس ملی هواپیمایی کشوری ایتالیا به ماهان‌ایر فرصت ۴۵ روزه‌ای برای خاتمه پروازهایش داده است و از ۱۵ دسامبر تمامی پروازها از و به ایتالیا لغو خواهد شد.

به نوشته این رسانه ایتالیایی، در سفر اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به ایتالیا یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای برنامه‌اش، موضوع ممنوعیت پرواز ماهان‌ایر بوده است.

آقای پمپئو از ایتالیا خواسته بود تا مانع از ورود پروازهای ماهان‌ایر به این کشور شود.

وی گفت که آمریکا به خوبی روشن کرده است که شرکت هواپیمایی ماهان در حمایت از فعالیت‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نقش دارد.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا نیز در کنفرانس خبری همراه با آقای پمپئو گفته بود: “تا جایی که به مساله ماهان ایر مربوط می شود، تصور من این است که مقام های مسئول خطوط هوایی در چند روز آینده تصمیم هایی را اعلام خواهند کرد.”

اولین بار آمریکا در سال ۲۰۱۱ شرکت ماهان ایر را به اتهام ارائه خدمات به سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران و انتقال نیرو و سلاح به لبنان و سوریه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد.

ماهان، پس از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی یا ایران‌ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است که بین تهران و پاریس، چهار پرواز در هفته داشته و یکی از شرکت‌های جمهوری اسلامی است که پس از اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، در فهرست تحریمی‌ها قرار گرفته است.

ماهان پیشتر متهم شده بود که برای انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان و نظامیان طرفدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به سپاه پاسداران کمک می‌کرده و تحریم‌ها را دور می‌زده است.

آلمان در ماه ژانویه منع پرواز ماهان را اعمال کرد و وزیر خارجه این کشور گفت این اقدام برای حفظ “منافع و امنیت” آلمان لازم بوده است.

به گزارش بی بی سی؛ از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ نیز پروازهای شرکت هواپیمایی قشم به مقصد بروکسل به دلیل تحریم‌های جدید ایالات متحده لغو شد.