ایاد علاوی: جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق دخالت نکند

0
283

یکی از معاونان رئیس جمهور عراق گفت که حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای شیعی عراق مانع حل تنش‌های فرقه‌ای در این کشور شده است. علاوه بر تنش‌های فرقه‌ای، همه‌پرسی کردها برای استقلال از دولت مرکزی نیز به معضلی جدی بدل شده است.

ایاد علاوی، یکی از معاونان رئیس جمهور عراق که برای مذاکره با مقامات مصری بر سر بحران‌های سوریه، یمن و لیبی به قاهره سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق انتقاد کرد. به گفته او، حکومت جمهوری اسلامی “حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق” هم دخالت می‌کند.

معاون رئیس جمهوری عراق اظهار داشت: «ما خواهان انتخاباتی مبتنی بر فرقه‌گرایی نیستم بلکه به دنبال یک فرایند سیاسی فراگیر هستیم».

علاوی در ادامه می‌افزاید: «امیدواریم که عراقی‌ها بدون دخالت قدرت‌های خارجی دست به انتخاب بزنند». او در این رابطه از ایالات متحده، ترکیه و سوریه نیز نام برده است.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که ایران در پی خروج نیروهای آمریکایی از عراق به قدرت اصلی پشت پرده تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی تاکنون دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده و تاکید می‌ورزد که دخالت نظامی در عراق را برای مبارزه با “دولت اسلامی” (داعش) انجام می‌دهد.

علاوی مانند نخست‌وزیر فعلی عراق حیدر عبادی و نخست‌وزیر پیشین نوری المالکی از سیاستمداران شیعی‌مذهب هستند، با این تفاوت که علاوی فردی سکولار به‌شمار می‌رود.

یک‌پارچگی عراق

دولت عراق امیدوار است که تا برگزاری انتخابات آینده کنترل کامل کشور را به‌دست بگیرد و در این راستا با کمک نیروهای آمریکایی موفق به بازپس‌گیری بخشی از مناطق تحت کنترل داعش شده است.

در همین حال دولت اقلیم کردستان عراق مصمم است، در روز ۲۵ سپتامبر سال جاری برای دستیابی به استقلال از دولت مرکزی عراق، همه‌پرسی برگزار کند.

این همه‌پرسی در استان نفت‌خیز کرکوک نیز برگزار می‌شود. هم کردها و هم دولت مرکزی عراق مدعی مالکیت بر این منطقه  هستند.

این اقدام دولت اقلیم کردستان با مخالفت دولت جمهوری اسلامی روبرو شده است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی “طرح این‌گونه مسائل در مقطع کنونی” را  “کاری نسنجیده” می‌داند “که می‌تواند آثار مخربی بر تمامیت ارضی عراق داشته باشد”.

به گزارش دویچه وله؛ ترکیه نیز با همه‌پرسی در کردستان عراق مخالف است. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه این کشور منتشر کرد، آمده است که “در شرایط غیرعادی فعلی در عراق”، چنین اقدامی نمی‌تواند “بازتاب اراده واقعی مردم عراق باشد”.