اوباما توافق هسته ای را «نشانه نیرومندی دیپلماسی آمریکا» خواند

0
157

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دراظهاراتی توافق اتمی میان گروه ١+٥ و ایران را یک «پیروزی تاریخی» و نشانه  «نیرومندی دیپلماسی» آمریکا توصیف کرد و گفت با اجرای این توافق ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.
اوباما افزود با این حال این توافق تمامی اختلافات آمریکا با ایران را حل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور آمریکا در این رابطه از برنامه موشک های بالیستیکی ایران یاد کرد که آمریکا امروز تحریم های جدید را علیه آن اعلام کرد.

رئیس جمهور آمریکا در اولین اظهارات خود چند ساعت بعد از اجرایی شدن برجام و پایان یافتن تحریم های چندجانبه علیه ایران، از اقدامات «مختل کننده ثبات» از جانب ایران انتقاد کرد و از این کشور خواست در جهت برقراری روابط جدید با جهان و جامعه بین المللی تلاش کند.

باراک اوباما تکرار کرد که آمریکا مواظب خواهد بود ایران امنیت اسرائیل و سایر کشورهای منطقه را تهدید نکند. آقای اوباما در بخشی از سخنرانی خود از آزادی زندانیان آمریکایی از سوی ایران استقبال کرد و نقش سوئیس را درمیانجیگری برای آزاد کردن آنان مورد تمجید قرار داد.

اوباما در پیامی خطاب به مردم ایران پس از روز اجرا بیان داشت:

« در اینجا یک بار دیگر می خواهم مستقیما با مردم ایران صحبت کنم. شما تمدن بزرگی هستید، با فرهنگی زنده که قابلیت ارائه چیزهای زیادی برای عرضه به دنیا در زمینه های مختلف از جمله بازرگانی، علوم و هنر دارد. اما برای دهه‌ها تهدیدها و اقدامات حکومت شما برای بی‌ ثبات کردن منطقه‌، ایران را از بخش عمده‌ای از جهان منزوی کرده است.
حال دولت های ما با یک دیگر صحبت می کنند. پس از توافق هسته ای شما، به ویژه جوانان ایرانی فرصت خواهید داشت که روابط جدیدی با جهان آغاز کنید. فرصت نادری برای ما فراهم شده تا مسیری تازه و متفاوت، آینده ای بهتر که پیشرفت را برای مردم مان و جهان به ارمغان می آورد را دنبال کنیم. این فرصتی است که پیش روی ایرانیان است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.»