انتقاد سناتور آمریکایی از سياست «پاداش‌دهى» بایدن به رژیم جمهوری اسلامی

0
115

جو لیبرمن، سناتور دموکرات بانفوذ سابق اهل ایالت کانه‌تیکت، از بنیانگذاران وزارت امنیت داخله آمریکا، در گفتگو با «فاکس بیزنس»، ضمن انتقاد از سیاست «پاداش‌دهی» دولت جو بایدن به جمهوری اسلامی، به رویه‌ای که دولت جدید در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته، هشدار داد.

به گفته جو لیبرمن: «حقیقت این است که ما به رژیم جمهوری اسلامی پاداش می‌دهیم تا آمریکایی‌ها را گروگان بگیرد، بعد میلیاردها دلار از دارایی‌های آنها را آزاد می‌کنیم، که دقیقا همان چیزی است که آنها می‌خواهند. با این کار ما آنها را تشویق می‌کنیم تا در مذاکرات هسته‌ای نیز همین رویه را پیش بگیرند.»

به نظر این سناتور سابق، دولت بایدن هرگز با رژیم جمهوری اسلامی به جایی نخواهد رسید مگر اینکه در برابر این رژیم سرسختی نشان دهد. در حالی که ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست، آمریکا باید از جمهوری اسلامی بخواهد تا غنی‌سازی مواد اتمی را متوقف کرده و به یک کشور غیر‌هسته‌ای تبدیل شود.

لیبرمن عقیده دارد رژیم جمهوری اسلامی اساساً رژیمی افراطی و دروغگو است که نمی‌شود به آن اعتماد کرد. به گفته وی، آنها از یک طرف می‌گویند به‌دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستند، و از طرف دیگر در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطحی هستند که برای مصارف غیرنظامی ضرورتی ندارد.

او می‌گوید «من متوجه هستم که برخی در دولت بایدن توافق هسته‌ای سال 2015 را موفقیتی بزرگ می‌دانند. من اینطور فکر نمی‌کنم. به نظر من برجام یک اشتباه بزرگ بود و هیچ نتیجه‌ای نداد. کاملاً معلوم است که جمهوری اسلامی به الزامات آن توافق پای‌بند نبوده. بنابراین [بازگشت به برجام] کاری بسیار خطرناک است.»

لیبرمن در نهایت گفت فرصت‌های بسیاری برای نقش‌آفرینی آمریکا در خاورمیانه وجود دارد. او توصیه کرد بر فرض مثال آمریکا می‌تواند روی توسعه روابط اسرائیل و کشورهای عربی سرمایه‌گذاری کند؛ یا اینکه روی پیشرفت مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تمرکز کند.

العربیه نوشت؛ وی نتیجه گرفت: «ولی اگر اجازه بدهیم جمهوری اسلامی باز ما را بپیچاند، خاورمیانه و باقی جهان بسیار ناپایدارتر از آنچه هم‌اکنون هست خواهد شد.»