انتشار تازه‌ترین آمار از بازار پررونق اسلحه در جهان

0
159

بر اساس تازه‌ترین پژوهشی که درباره فروش سلاح در جهان منتشر شده، آمریکا، روسیه، چین و فرانسه به ترتیب ۳۳، ۲۵، ۵.۹ و ۵.۶ درصد بازار صادرات اسلحه در جهان را در اختیار دارند. مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم روز دوشنبه، ۲۲ فوریه با انتشار تازه‌ترین گزارش خود نوشت که گروه‌های صنعتی سازنده سلاح در آمریکا طی سال‌های اخیر دامنه نفوذ خود را در جهان افزایش داده‌اند، این در حالی است که شرکت‌های اروپایی سازنده سلاح با روند نزولی در زمینه فروش محصولات خود مواجه‌اند.
این گزارش که بازه زمانی پنج سال 2011 تا 2015 را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که صادرات اسلحه آمریکا نسبت به مدت مشابه قبلی (2006 تا 2010) چهار درصد رشد داشته است. به طوری که آمریکا در پنج سال گذشته به 96 کشور جهان اسلحه فروخته از جمله فروش 611 هواپیمای جنگی F-35 به 9 کشور جهان.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آمریکا، روسیه قرار دارد که یک چهارم بازار اسلحه جهان را در اختیار خود دارد. روسیه علی رغم تحریم‌های بین المللی کشورهای غربی در سالهای 2014 و 2015 به خاطر بحران اوکراین توانست که بیشتر از آمریکایی‌ها به هند، به عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان، اسلحه بفروشد.
چین نیز در پنج سال گذشته توانست دو کشور بزرگ صادرکننده اسلحه در اروپا، یعنی فرانسه و آلمان را پشت سر بگذارد و با صادرات گسترده اسلحه به کشورهای آسیایی مثل پاکستان، بنگلادش و برمه، مقام سوم را در فهرست بزرگترین ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان به دست آورد. در واقع صادرات چین نسبت به مدت مشابه قبلی، دوبرابر شده است.
گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم درباره علت سقوط صادرات اسلحه کشورهای اروپایی می نویسد که این امر به دلیل کاهش بودجه دفاعی کشورهای متحد اروپایی است که بازار اسلحه را در اروپا نسبتا کساد کرده است.
در فهرست کشورهای واردکننده اسلحه نیز پس از هند، عربستان سعودی قرار دارد اما میزان خرید اسلحه از سوی عربستان تقریبا نصف هند است.
امارات متحده عربی و ترکیه نیز از دیگر واردکنندگان اسلحه در جهان به شمار می روند. این در حالی است که ایران پس از رفع تحریم‌های بین المللی، قصد دارد وارد بازارهای اسلحه جهان شود و از کشورهای سازنده اسلحه به ویژه روسیه خرید کند.