انتخاب گروه زمین‌شناسی برای ماموریت «آرتمیس ۳» توسط ناسا

0
431

ناسا از انتخاب یک گروه زمین‌شناسی برای ماموریت «آرتمیس ۳» خبر داد که قرار است به پیش‌ بردن اکتشافات علمی روی ماه و حضور بلندمدت در آن کمک کنند.

یک گروه زمین‌شناسی توسط ناسا انتخاب شده‌اند تا طرح علمی اولین ماموریت فرود خدمه ماه را در بیش از ۵۰ سال گذشته توسعه دهند. ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis III) ناسا، فضانوردان را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود می‌آورد تا اکتشافات علمی را پیش ببرد و راه را برای اکتشاف بلندمدت روی ماه هموار کند.

دکتر «نیکی فاکس»(Nicky Fox) معاون علمی ناسا گفت: علم یکی از ستون‌های ماموریت آرتمیس است. این گروه مسئول هدایت کردن برنامه‌ریزی زمین‌شناسی برای اولین بازگشت بشر به سطح ماه در بیش از ۵۰ سال گذشته خواهد بود و اطمینان حاصل خواهند کرد که ماموریت علمی آرتمیس به حداکثر موفقیت می‌رسد و درک ما را در مورد نزدیک‌ترین همسایه آسمانی زمین افزایش می‌دهد.

گروه زمین‌شناسی آرتمیس ۳ به سرپرستی دکتر «برت دنوی»(Brett Denevi) پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک کاربردی «دانشگاه جانز هاپکینز»(JHU)، با ناسا همکاری خواهند کرد تا اهداف زمین‌شناسی ماموریت را تعیین کنند و طراحی کمپین زمین‌شناسی را در طول این ماموریت تاریخ‌ساز روی ماه انجام دهند. این اهداف براساس اولویت‌های علمی آرتمیس تعیین می‌شوند.

دکتر «جوئل کرنز»(Joel Kearns) معاون مرکز اکتشاف در «اداره ماموریت علمی»(Science Mission Directorate) ناسا گفت: انتخاب کردن این گروه، گام مهمی در تلاش‌های ما برای بهینه‌سازی ماموریت علمی آرتمیس است. این گروه از دانشمندان معتبر، تجربه‌هایی را در زمینه عملیات علمی، تجزیه‌وتحلیل نمونه و انعطاف‌پذیری عملیاتی داشته‌اند که همگی برای ادغام موفقیت‌آمیز علم در ماموریت آرتمیس ۳ بسیار مهم هستند. با تأسیس کردن گروه زمین‌شناسی آرتمیس ۳، ما تضمین می‌کنیم که ناسا یک برنامه علمی قوی را برای اکتشاف روی ماه ایجاد خواهد کرد.

سایر پژوهشگران گروه زمین‌شناسی آرتمیس ۳ به شرح زیر هستند.

  1. دکتر «لورن ادگار»(Lauren Edgar) از «سازمان زمین‌شناسی آمریکا»(USGS)
  2. دکتر «بردلی جولیف»(Bradley Jolliff) از «دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس»(WUSTL)
  3. دکتر «کالب فاست»(Caleb Fassett) از دانشگاه جانز هاپکینز
  4. دکتر «دانا هرلی»(Dana Hurley) از دانشگاه جان هاپکینز
  5. دکتر «گوردون اوسینسکی»(Gordon Osinski) از «دانشگاه وسترن انتاریو»(UWO)
  6. دکتر «جنیفر هلدمن»(Jennifer Heldmann) از «مرکز تحقیقات ایمز»(ARC) ناسا
  7. دکتر «خوزه هورتادو»(Jose Hurtado) از «دانشگاه تگزاس در ال پاسو»(UTEP)
  8. دکتر «جولیان گراس»(Juliane Gross) از «دانشگاه راتگرز»(Rutgers University)
  9. دکتر «کاترین جوی»(Katherine Joy) از «دانشگاه منچستر»(University of Manchester)
  10. دکتر «مارک رابینسون»(Mark Robinson) از «دانشگاه ایالتی آریزونا»(ASU)
  11. دکتر «یانگ لیو»(Yang Liu) از «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا

تمرکز گروه زمین‌شناسی بر برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی فضانوردان آرتمیس ۳ برای ماه‌پیمایی‌های آنها خواهد بود که شامل پیمایش میدانی، ثبت مشاهدات، جمع‌آوری نمونه‌های ماه، ثبت تصاویر و بررسی‌های علمی است. همچنین، این گروه پژوهشی از مستندات و ارزیابی اولیه داده‌های علمی طی عملیات فضانوردان در ماه پشتیبانی خواهند کرد. سپس اعضای گروه، داده‌های ماموریت را ارزیابی خواهند کرد که یکی از آنها، بررسی و فهرست‌بندی اولین نمونه‌های جمع آوری‌شده ماه توسط ناسا از سال ۱۹۷۲ است.

«جیم فری»(Jim Free) معاون مأموریت سیستم‌های اکتشافی ناسا گفت: گروه زمین‌شناسی آرتمیس ۳، فرصت منحصربه‌فردی را برای تجزیه‌وتحلیل اولین نمونه‌های موجود در منطقه قطب جنوبی ماه خواهد داشت و به ما کمک خواهد کرد تا نه تنها اطلاعات جدیدی را درباره شکل‌گیری منظومه شمسی خود به دست بیاوریم، بلکه برای ماموریت‌های آتی آرتمیس و حضور بلندمدت در ماه برنامه‌ریزی کنیم.

خبرگزاری های علمی به نقل از ناسا نوشتند، مجموعه‌ای از نمونه‌ها و داده‌های به دست آمده از این منطقه که حاوی برخی از قدیمی‌ترین بخش‌های ماه است و تخمین زده می‌شود برخی از آنها حداقل ۳.۸۵ میلیارد سال قدمت داشته باشند، به دانشمندان کمک می‌کند تا فرآیندهای سیاره‌ای بنیادین را بفهمند که در سراسر منظومه شمسی و فراتر از آن عمل می‌کنند. همچنین، بررسی نتیجه فعالیت‌های گروه زمین‌شناسی می‌تواند به ارائه اطلاعات مهمی در مورد عمق، توزیع و ترکیب یخ در قطب جنوبی ماه کمک کند. این اطلاعات هم از نظر علمی و هم از منظر منابع، ارزشمند هستند زیرا اکسیژن و هیدروژن را می‌توان از یخ ماه استخراج کرد تا در سیستم‌های پشتیبانی حیات و سوخت استفاده شوند.

این گروه پژوهشی که از طریق یک فرآیند بازبینی ناشناس انتخاب شدند، بودجه‌ای معادل ۵.۱ میلیون دلار برای هدایت فعالیت‌های زمین‌شناسی آرتمیس ۳ در اختیار خواهند داشت.

اعضای این گروه زمین‌شناسی، بخشی از گروه علمی آرتمیس هستند و با هماهنگی دکتر «نوح پترو»(Noah Petro) دانشمند پروژه آرتمیس ۳، گروه علوم داخلی آرتمیس و دانشمندان شرکت‌کننده کار خواهند کرد.

ناسا از طریق ماموریت آرتمیس، اولین زن و اولین شخص رنگین‌پوست را روی ماه فرود خواهد آورد و یک حضور بلندمدت و پایدار را برای کاوش بیشتر سطح ماه نسبت به قبل و آماده شدن برای ماموریت‌های آینده فضانوردان به مریخ ایجاد خواهد کرد.