امپراطور چین به دنبال اکسیر جاودانگی

0
393

به گفته محققان، اولین امپراطور چین، کین شی هانگ، دستور رسمی جست‌وجوی اکسیر جاودانگی را صادر کرده بود.

اسناد جدیدی کشف شده است که نشان می‌دهد 2200 سال پیش، اولین پادشاه چین دستوری مبنی بر یافتن معجونی صادر کرده بود که قرار بود به وی حیات جاودانه ببخشد. کین شی هانگ که در 259 قبل از میلاد مسیح به دنیا آمد و در سال 210 قبل از میلاد مسیح از دنیا رفت، همه شش ایالت در حال جنگ چین را فتح کرد، ملتی متحد ساخت و به عنوان امپراطور بر آن سلطنت کرد.

طی سلطنت هانگ، از تکه‌های بامبو نوعی کاغذ تولید می‌شد که از آن برای نوشتن استفاده می‌کردند. در سال 2002، بیش از 36000 کاغذ نوشته بامبو در چاهی متروکه در شهر «هونان» کشف شد که شامل خوشنویسی‌های باستانی می‌شد.

ژنگ چولانگ، یکی از محققان موسسه انسان‌شناسی، 48 کاغذ نوشته بامبوی مرتبط با موضوعات پزشکی از مجموعه مذکور را مورد بررسی قرار داد. آنالیزهای وی نشان داد که امپراطور فرمان جست‌وجویی برای یافتن اکسیر جاودانگی در مناطق مرزی و دهکده‌های نزدیک صادر کرده بود.

ژنگ در این باره می‌گوید: «اعلام دستور دولتی در زمان‌های باستانی که امکانات حمل و نقل و ارتباطی بسیار ضعیف بود، نیاز به مدیریتی کارآمد و نیروی اجرایی قوی دولت داشت».

برخی از کاغذ نوشته‌های بامبو حاوی پاسخ‌های برخی از روستاییان است. در گزارش یکی شهرها به نام «دوژیانگ» آمده است که ساکنان آن هنوز موفق به پیدا کردن اکسیر نشده‌اند. در حالی که یکی دیگر از شهرها، واقع در شرق چین، در گزارش خود نوعی گیاه از کوهستان را به امپراطور پیشنهاد داده است.

باستان‌شناسان و مورخان پیش از این هم می‌دانستند که امپراطور هانگ شیفته ایده دست یافتن به اکسیر جاودانگی بوده است.

به گفته متخصصان، امپراطور گمان می‌کرد که اگر سولفید جیوه مصرف کند، بیشتر عمر می‌کند. همانطور که می‌دانیم جیوه سمی است و دانشمندان نیز گمان می‌کنند که امپراطور به دلیل مصرف این ماده در سن 39 سالگی دار فانی را وداع گفته است.

به گزارش آنا از LiveScience، با وجود این که امپراطور شانگ هرگز به معجون جاودانگی دست نیافت اما اطمینان حاصل کرد که با تجهیزات و امکانات ویژه‌ای، به سوی زندگی پس از مرگ می‌رود. امپراطور برای آرامگاه خود، مقبره‌ای زیرزمینی ساخت که شامل 8000 سرباز و اسب سرامیکی می‌شود که از زمان کشف آنها در دهه 1970 میلادی به نام «ارتش سفالی» شناخته می‌شود.