اقدام به ساخت فلز اورانیوم با حجم کوچک توسط جمهوری اسلامی

0
279

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه 6 ژوئیه، اعلام کرد جمهوری اسلامی این نهاد را از قصدش برای اتخاذ اقدامات عملی جهت غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد مطلع کرده است.

آژانس با ارائه این گزارش به دولت‌های عضو با بیان اینکه پروسه غنی‌سازی «چند مرحله‌ای است» تاکید کرد تا مرحله‌ای که جمهوری اسلامی بتواند فلز اورانیوم تولید کند هنوز زمان باقی‌ است.

در همین راستا، ترویکای اروپایی یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه اعلام كردند كه آنها به شدت نگران تصمیم جمهوری اسلامی برای تولید فلز اورانیوم 20 درصد غنی‌شده هستند.

این سه کشور در بیانیه مشترک صادر شده توسط وزارت امور خارجه بریتانیا گفتند: «جمهوری اسلامی هیچگونه نیاز غیرنظامی به تولید فلز اورانیوم ندارد و این گام بزرگی در مسیر تولید سلاح هسته‌ای است.»

ایالات متحده آمریکا هم تصمیم جمهوری اسلامی برای تولید فلز اورانیوم 20 درصد غنی‌شده را “گامی تأسف‌بار و رو به عقب” خواند اما در عین حال تأکید کرد که پنجره دیپلماسی برای بازگشت دو طرف به تعهدات توافق هسته‌ای سال 2015 همچنان باز است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: “اقدام جمهوری اسلامی نسبت به شدت بخشیدن به کاهش تعهدات خود نگران‌کننده است، به ویژه آنکه آزمایشاتی جهت تولید سلاح هسته ای انجام داده است.»

العربیه نوشت؛ او افزود: «این یک گام تأسف بار دیگر از سوی جمهوری اسلامی است در حالی که ما قصد و اراده صادقانه خود را برای بازگشت به توافق هسته ای نشان دادیم.»

پرایس همچنین با بیان اینکه «پنجره مذاکرات دیپلماتیک برای همیشه باز نخواهد ماند»، گفت: “هیچ مشوقی به جمهوری اسلامی ارائه نخواهیم کرد و این کشور را به بازگشت به مذاکرات وین دعوت می‌کنیم».

پرایس از جمهوری اسلامی خواست که سیاست “لبه پرتگاه” در پرونده هسته ای را متوقف کند. او همچنین بر عزم واشنگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تأکید کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی و قدرت‌های غربی با حضور غیر مستقیم آمریکا شش دور گفتگو برای احیای توافق برجام را پشت سر گذاشته‌اند. با این حال هنوز خبری از جدول زمان‌بندی دور هفتم گفتگو‌ها در وین نیست.