افشای اسناد مربوط به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی شرکت هوآوی

0
44

رویترز در یک گزارش اختصاصی اعلام کرده که به اسنادی دست یافته است که حکایت از نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی هوآوی دارد. گفته می‌شود که هوآوی با استفاده از شرکت‌های تابعه خود تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را نقض کرده است.

خبرگزاری رویترز با انتشار یک گزارش اختصاصی به اسنادی اشاره کرده است که نقض تحریم‌های آمریکا و همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی از سوی شرکت چینی هوآوی را نشان می‌دهد.

این اسناد که عمدتا متعلق به سال ۲۰۱۰ هستند نشانگر تماس‌ها و ارسال محموله‌هایی از سوی شرکت چینی هوآوی به جمهوری اسلامی است.

باید یادآور شد که شرکت هوآوی این اتهامات را تکذیب کرده و مدعی شده است که در همه معاملات بازرگانی خود به قوانین بین‌الملل و از جمله به تحریم‌های آمریکا و همچنین تحریم‌های پیش بینی شده بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی پایبند بوده است.

افشای این اسناد در شرایطی صورت می‌گیرد که سرنوشت شرکت چینی هوآوی به یکی از مسائل مورد مشاجره در جنگ تجاری بین آمریکا و چین تبدیل شده است.

آمریکا این شرکت را متهم به جاسوسی می‌کند و از کشورهای اروپایی خواسته است تا در توسعه شبکه اینترنتی نسل پنجم “پنج جی” از فن‌آوری و خدمات این شرکت استفاده نکنند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از لندن خبر از دسترسی به اسنادی می‌دهد که عملا نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی از سوی شرکت فن‌آوری هوآوی را نشان می‌دهند.

گفته شده است که شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۰ تجهیزات رایانه‌ای ممنوع شده از سوی آمریکا را در اختیار بزرگترین اپراتور تلفن‌های همراه در ایران قرار داده است.

یکی از اسناد، مربوط به لیست‌هایی از محموله‌های ارسالی از سوی شرکت هوآوی به جمهوری اسلامی است. تاریخ این سند دسامبر سال ۲۰۱۰ است. پس از آن، سند دیگری در ماه فوریه منتشر شده که ارسال محموله‌ها را تایید می‌کند. در این سند آمده است: «تجهیزات به تهران رسیده‌‌اند و منتظر ترخیص از گمرک هستند.»

رویترز در ادامه گزارش اختصاصی خود نوشته است که این اسناد برای نخستین بار نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی از سوی شرکت هوآوی را ثابت می‌کنند.

معاملات چند میلیون دلاری

رویترز در ادامه نوشته است که حجم معاملات هوآوی با بزرگترین اپراتور تلفن‌های همراه در ایران بالغ بر چندین میلیون دلار می‌شود. آمریکا از جمله در همین ارتباط علیه مدیر مالی شرکت هوآوی، منگ وانژو، شکایت کرده بود.

منگ وانژو، دختر موسس شرکت هوآوی و مدیر مالی این شرکت

منگ وانژو، دختر موسس شرکت هوآوی و مدیر مالی این شرکت

منگ وانژو که دختر موسس شرکت هوآوی است در ارتباط با اتهامات آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۸ در ونکوور کانادا دستگیر شد. شرکت هوآوی و همچنین مدیر مالی این شرکت، منگ وانژو، اتهامات را رد می‌کنند.

افزون بر آن، گفته می‌شود که شرکت هوآوی برخی از تجهیزات کامپیوتری ساخت شرکت “اچ‌پی” (هیولت پاکارد) و همچنین نرم‌افزارهای شرکت‌های مایکروسافت، سیمانتک و نوول را نیز در اختیار اپراتور تلفن‌های همراه ایران و شرکت ارتباطات جمهوری اسلامی قرار داده است.

شرکت‌های زیرمجموعه هوآوی

در اسنادی که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده نام دو شرکت چینی ذکر شده است. یکی شرکت “اسکای‌کوم تک” است و دیگری شرکت “فن‌آوری اطلاعات پاندا” نام دارد.

این اسناد نشان می‌دهند که شرکت هوآوی و همچنین مدیر مالی این شرکت، منگ وانژو، از شرکت “اسکای‌کوم تک” برای انتقال تجهیزات کامپیوتری به ایران استفاده کرده‌اند.

دفتر اصلی شرکت “اسکای‌کوم” در هنگ‌کنگ واقع است و گفته می‌شود که ارتباط این شرکت با شرکت هوآوی، با توجه به اطلاعاتی که رسما از سوی شرکت “اسکای‌کوم” منتشر شده، جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد. لازم به یادآوری است که این شرکت در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ منحل شده است.

از سوی دیگر شرکت چینی “پاندا” نیز در انتقال سخت‌افزار و نرم‌افزار به جمهوری اسلامی دست داشته است. رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که شرکت “پاندا” نیز با شرکت هوآوی در ارتباط بوده و تحت نظارت دولت چین فعالیت می‌کرده است.

خودداری از اعلام موضع

یکی از سخنگویان شرکت هوآوی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز درباره اسناد منتشر شده گفته است که این شرکت در حال حاضر به لحاظ پیگیری حقوقی این مسائل از اعلام نظر امتناع می‌ورزد.

افزون بر آن، مسئولان شرکت “پاندا” و همچنین شرکت “چاینا الکترونیکز” و “بانک سازندگی چین” نیز از اعلام موضع پیرامون این اسناد خودداری کرده‌اند.

شرکت‌های مایکروسافت و دیگر شرکت‌های آمریکایی مطرح شده در این اسناد نیز هنوز رسما نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

طرف معاملات هوآوی با جمهوری اسلامی

اسناد منتشر شده از سوی رویترز حکایت از ارتباط دو شرکت یاد شده با اپراتور تلفن‌های همراه در ایران دارد. شرکت طرف قرارداد شرکت هوآوی در ایران، شرکت MCI ایران بوده است. نام اصلی این شرکت به زبان فارسی از این قرار است: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول).

شرکت (همراه اول) یکی از شرکت‌های اصلی زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران TCI است و شرکتی است که سهام اصلی آن در اختیار و کنترل سپاه پاسداران و ستاد خامنه‌ای است.

Huawei 5G

در بالای لیست اقلام ارسالی شرکت “اسکای‌کوم” به ایران حتی لوگوی شرکت هوآوی نیز دیده می‌شود. خبرگزاری رویترز در این گزارش اختصاصی نوشته است که در ارتباط با “پروژه ایران” اسناد متعددی به دست آمده و از جمله یک سند ۱۰۰ صفحه‌ای که حکایت از دست داشتن هوآوی در ارسال تجهیزات آمریکایی به ایران دارد و به سه زبان انگلیسی، چینی و فارسی تنظیم شده است.

نقش شرکت “پاندا”

دولت آمریکا پیش از انتشار گزارش خبرگزاری رویترز نیز شرکت فن‌آوری چینی “پاندا” را متهم به نقض تحریم‌ها و ارسال فن‌آوری‌ها و تجهیزات حساس به جمهوری اسلامی و سوریه کرده بود.

اداره بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۱۴ شرکت‌های آمریکایی را از همکاری با شرکت “پاندا” منع کرده بود. در بیانیه این نهاد آمده بود که شرکت پاندا احتمالا در ارسال تجهیزات حساس و ممنوع به جمهوری اسلامی نقش دارد.

اکنون اسناد منتشر شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که شرکت هوآوی نیز در ارسال این تجهیزات توسط شرکت “پاندا” به جمهوری اسلامی نقش داشته است.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شرکت “پاندا” به طور مرتب تجهیزات کامپیوتری و نرم‌افزار در اختیار شرکت “همراه اول” ایران قرار داده‌ است.

در پایان گزارش رویترز به تماس ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ بین شرکت “همراه اول” با شرکت هوآوی نیز اشاره شده است. گفته شده است که شرکت ایرانی در این نامه نسبت به اشکالات ناظر بر نصب تجهیزات کامپیوتری متعلق به شرکت “اچ‌پی” در شیراز ابراز نارضایتی کرده است.

به گزارش دویچه وله؛ دو سال پس از آن، در اکتبر سال ۲۰۱۳، در نامه‌ای که مشترکا توسط شرکت هوآوی و شرکت “همراه اول” امضا شده، آمده است که شرکت هوآوی در جهت رفع اشکالات و کاستی‌های مربوط به قرارداد تحویل تجهیزات اقدام کرده است.