اسرائیل: جمهوری اسلامی جهان را فریب می‌دهد و به تنهایی علیه آن اقدام خواهیم کرد

0
195

همزمان با آغاز دور هشتم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 جمهوری اسلامی با غرب در وین، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه اسرائیل هشدار داد که اسرائیل آماده است در صورت لزوم به تنهایی علیه جمهوری اسلامی اقدام کند.

لاپید دوشنبه، 27 دسامبر به کمیته امور خارجه و دفاع اسرائیل گفت: «البته ما ترجیح می‌دهیم مطابق با همکاری‌های بین‌المللی کار کنیم، اما اگر لازم شود خودمان اقدام خواهیم کرد.»

او تاکید کرد: «ما به تنهایی از خود دفاع می‌کنیم».

لاپید توضیح داد: «ما اطلاعات دقیقی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به متحدان‌ خود ارائه دادیم و این فقط نظرات و مواضع نبود، بلکه اطلاعات ملموسی بود که ثابت می‌کند جمهوری اسلامی به‌طور کاملاً سیستماتیک دنیا را فریب می‌دهد».

العربیه نوشت؛ لاپید افزود: «تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن میلیاردها دلار است برای پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور و کمک به حزب‌الله و شبه‌نظامیان در سوریه و عراق و همه شبکه‌های تروریستی که در جهان ایجاد کردند».

وزیر خارجه اسرائیل با بیان اینکه امروز مذاکرات هسته‌ای در وین از سر گرفته می‌شود، افزود: «سیاست خارجی و چالش اصلی اسرائیل جلوگیری از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است».

او افزود: «ما در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای گسترده‌ای با همه کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات داشته‌ایم.»

لاپید با بیان اینکه ما به وضوح به همه اطلاع داده‌ایم، اسرائیل اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود، گفت: «اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. ما با هر توافقی مخالف نیستیم ما با توافق خوب موافقیم اما با هر توافقی که اجازه نظارت حقیقی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اموال این کشور و شبکه‌های تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی، ندهد، به شدت مخالفیم».