اسرائیل امیدوار است شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کند

0
209

با نظر به مواضع «سازش‌ناپذیر» جمهوری اسلامی در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، مقامات اسرائیلی اظهار امیدواری کرده‌اند تا آمریکا و کشورهای اروپایی موافقت کنند در نشست آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کنند.

این اقدام برای اواخر ماه جاری برنامه‌ریزی شده است، و می‌تواند آغاز روندی گسترده‌تر برای اقدام علیه تهدید اتمی جمهوری اسلامی باشد که به نوبه خود می‌تواند به صدور قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل منجر شود.

العربیه به نقل از گاردین نوشت، به گفته مقامات اسرائیلی، روسیه به‌ویژه به جمهوری اسلامی فشار آورده است تا به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد تا آزادانه‌تر فعالیت کنند، و اگر گروسی اعلام کند که بازرسان هنوز اجازه کار ندارند، این می‌تواند اولین «نقطه بحران» برای متقاعد کردن شورای حکام به اقدام علیه جمهوری اسلامی باشد.

جاشوا زارکا، دیپلمات ارشد اسرائیلی در واشینگتن، در این باره گفته رویکرد مقامات جمهوری اسلامی به مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای‌ خود آنقدر «سازش‌ناپذیر» شده که مشخص است آنها به «آخر خط دیپلماسی» رسیده‌اند.

زارکا گفت ترجیح می‌دهد درباره «گزینه‌های نظامی» اسرائیل برای مقابله با تهدید اتمی جمهوری اسلامی حرفی نزند، اما اسرائیل بارها اعلام کرده است اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای دست پیدا کند.