ادامه آزار و اذیت زنان زندانی قرچک، نبود گاز و برق و امکان هوا خوری و انتقال به سلول‌های انفرادی

0
154

سه روز پس از آتش‌سوزی و ضرب و شتم زندانیان زن زندان قرچک از سوی ماموران این زندان، یک منبع مطلع گفت حدود ۲۰ نفر از زندانیان به سلول‌های انفرادی و تعدادی از انها نیز به زندان اوین منتقل شده‌اند. تنبیه زندانیان معترض نه تنها با گاز اشک اور و ضرب و شتم و انتقال به انفرادی و زندان‌های دیگر ختم نشده است بلکه آنها طی این روزها محروم از گاز و برق و امکان هواخوری هستند و بیش از دو روز نیز از وعده غذایی محروم بوده‌اند.

به گفته این منبع مطلع به زندانیان بندهای یک و دو و سه زندان قرچک بیش از دو روز غذا داده نشده و اولین نوبت غذای به آنها غروب یکشنبه ۲۱ بهمن بوده است. در حالی که گاز و برق این بندها نیز همچنان قطع است.

این منبع مطلع گفت در حالی هنوز برق و گاز زندان در فصل سرما قطع است که به دلیل آبی که ماموران زندان برای محاق آتش در اعتراضات صبح جمعه ۱۹ بهمن ماه استفاده کرده‌اند هنوز در کف بندها آب در جریان است و همچنان وسایل زندانیان خیس است. آنها به دلیل قطع برق و گاز از هرگونه وسیله گرمایشی نیز محروم هستند. همچنین به گفته این منبع هواخوری نیز برای زندانیان قطع شده و آنها تمام ساعت شبانه روز در بندهایشان در این روزها باقی مانده‌اند.

در ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۹ بهمن ماه، ماموران زندان بر روی زندانیان معترض بند یک و دو زندان زنان قرچک گاز اشک‌آور و فلفل شلیک کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. زندانیان پس از شلیک گاز اشک ‌اور برای نجات خود، پتو و لباس‌های خود را آتش زده‌اند که ماموران زندان نیز با ماشین آب پاش آتش را خاموش کرده‌اند. در نتیجه تمام وسایل زندانیان و بندها خیس شده است. در اثر آتش سوزی و اثرات گاز اشک اور و فلفل بقیه بندهای زندان از جمله بند سه نیز به اعتراض باقی زندانیان پیوسته‌اند.

در همان روز برخی از منابع دلیل اعتراضات زنان زندان قرچک را وعده‌های نادرست مسوولان زندان درباره عفو به مناسبت «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» دانستند که به دلیل فشار روانی ناشی از وعده‌های عمل نشده به اعتراض زندانیان انجامیده است.

محمدی رییس زندان قرچک برای تنبیه زندانیان نه تنها برق و گاز و تلفن بندها را قطع کرده بلکه برای دو روز وعده غذایی زندانیان را قطع کرده و حتی کمکی نیز برای خشک شدن وسایل خیس زندانیان در اثر خاموش کردن آتش سوزی نکرده است.

بسیاری از زندانیان بی‌بضاعت این زندان پولی برای خرید از فروشگاه‌های زندان نداشته و تنها با وعده‌های اندک غذایی زندان خود را سیر نگه می‌داشتند که به دنبال این اتفاق برای دو روز غذا نخورده‌اند.

ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار در توییتر خود روز یکشنبه نوشت: «به گفته منابع مطلع مشکل غذای زندانیان قرچک برطرف شده و بعداز دو روز و نیم به انان غذا داده اند اما سایر مشکلات از جمله قطع گاز و برق و آب همچنان برقرار است #زندان_قرچک»

کاربری به نام سرمه در حساب توییتری خود درباره وضعیت زنان قرچک و انتقال برخی از آنها به انفرادی نوشته است: «بند ۱ و ۲ و ۳ عمومی که در اونها آتشسوزی رخ داده و هنگام خاموش کردن آتش آب در سطح بند وجود داره و تمام وسایل و لباس های زندانی ها با آب یکسانه و همچنان در این بندها هم گاز و برق قطعه. انتقال برخی از زندانی ها به انفردای هیچ توجیه منطقی نداره. شرایط انفردای قرچک فاجعه است.»

سرمه در توییت دیگری نوشته است: #قرچک و #زنان_قرچک و #کودکان_قرچک رو با شرایط پیش اومده و شرایط غیر انسانی قبل که کنار هم قرار بدیم متوجه میشی که قطع آب و گاز و برق و تلفن چیزی جز شکنجه نیست. بستن هواخوری یعنی زندان مضاعف. کوچکترین حقوق انسانی رو هم از زنان گرفتند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ کاربر دیگری نیز به نام مدیار در توییتی نوشت: در روز اول اعتراض در #زندان_قرچک تعدادی از مادران زندانی و کودکان‌شان به خاطر گاز اشک آور دچار مشکل شدید تنفسی شده و به بیمارستان منتقل شدند. همچنین برخی از زنان باردار به خاطر گاز اشک آور دچار مشکل جدی شدند.