اجرای حکم جدید یک‌ساله نوید خانجانی در روز آزادی به دنبال پس از تحمل پنج سال زندان

0
286

یک منبع مطلع گفت در حالی که نوید خانجانی و خانواده‌اش، پس از پنج سال منتظر آزادی این شهروند بهایی از زندان رجایی‌شهر بودند، مسئولان قضایی بدون اعلام قبلی به او اطلاع داده‌اند که محکومیت یک‌ساله‌اش در پرونده‌ای دیگر از همین لحظه اجرا شده و باید در زندان بماند.

نوید خانجانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق بشر و حق تحصیل به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود و با اجرای اصل ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و ادغام اتهامات، قرار بود روز شانزدهم خرداد ۹۶ پس از پنج سال آزاد شود.

منبع مطلع گفت مجازات حبس جدید بدون اطلاع نوید خانجانی و خانواده‌اش اجرا شده است: «در پرونده زندان پایان حبس نوید شانزده خرداد اعلام شده بود و خبری از حبس یک ساله نبود، ولی درست وقتی منتظر آزادی بود و حتی خانواده‌اش هم در بیرون زندان منتظر استقبال بودند، اجرای احکام زندان گفته حکم یک سال حبس دیگرت اجرا شده و باید در زندان بمانی,»

محکومیت یک ساله دیگر نوید خانجانی به دلیل پرونده ای است که به «پرونده کمپ سرند» معروف شده است. در جریان این پرونده ۳۵ تن از فعالان مدنی منتقد حکومت که در ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ برای کمک به زلزله‌زدگان به ورزقان در آذربایجان شرقی رفته بودند، توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و کمپ آنان به نام سرند نیز پلمپ شد. نوید خانجانی یکی از این فعالان مدنی بود که بازداشت شد. اغلب این فعالان مدنی آزاد شدند ولی نوید خانجانی به دلیل اجرای حکم ۱۲ ساله‌اش در زندان ماند.

این شهروند ۳۰ ساله بهایی در سال‌های پایانی دهه هشتاد عضو سابق «مجموعه فعالان حقوق بشر»، «کمیته گزارشگران حقوق بشر» و موسس «جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» بوده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ نوید خانجانی، بار اول در یازدهم اسفند ۱۳۸۸ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از حدود دو ماه انفرادی و بازجویی با سپردن وثیقه آزاد شد. در ۲۹ آذر ۱۳۸۹، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی یحیی پیرعباسی نوید خانجانی را به اتهامات «نشر اکاذیب، تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به واسطه‌ی انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه، عضویت در شورای مرکزی کمیته گزارشگران حقوق بشر و همچنین تشکیل گروه محرومین از تحصیل» به دوازده سال حبس تعزیری و جهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد ولی بنا به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید فقط پنج سال آن قابل اجرا است.

نوید خانجانی از زمان زندانی شدن در مرداد ۱۳۹۱ تا کنون به مرخصی اعزام نشده است.