اتحادیه اروپا: جمهوری اسلامی بدون تاخیر تعهدات برجامی را به طور کامل اجرا کند

0
193

اتحادیه اروپا روز سه شنبه ضمن تاکید بر اهمیت برجام برای امنیت جهانی از جمهوری اسلامی خواست تا «بدون تاخیر» این توافق هسته ای را «به طور کامل» اجرا کند.

بیانیه اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شده که در آن آمده است ذخیره اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی تقریبا به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

اتحادیه اروپا ذخیره کنونی ۱۵۷۱.۶ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی را «خروج هشدارآمیز» جمهوری اسلامی از حد و حدود مجاز در برجام ارزیابی کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین حمایت خود را از تلاش برای حل اختلاف ها در چهارچوب توافق هسته ای با جمهوری اسلامی و استفاده از ساز و کار حل اختلاف اعلام کرده است. در ابتدای بیانیه اتحادیه اروپا از خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ابراز تاسف شده است.

در این بیانیه همچنین از تلاش «بی طرفانه» و «حرفه ای» آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیرکل این نهاد برای بررسی و نظارت بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی قدردانی شده است.

در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که جمهوری اسلامی هم اکنون به غنی سازی اورانیوم تا سطح ۴.۵ درصد ادامه می دهد. این در حالی است که جمهوری اسلامی بنا به برجام اجازه غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۳.۶۷ درصد را ندارد. در این گزارش همچنین آمده است که جمهوری اسلامی اجازه بازدید از «دو سایت قدیمی» فعالیت های هسته ای را به این نهاد نداده است.

یورونیوز نوشت؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش کرده است که ذخایر آب سنگین جمهوری اسلامی از حد تعیین شده در برجام فراتر رفته است.