آنتونی بلینکن: در صورت اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی، آمریکا به توافق هسته‌ای برمی‌گردد

0
38

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، تاکید کرد که چنانچه رژیم جمهوری اسلامی به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند، آمریکا هم به این توافق باز خواهد گشت.

وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی که متن آن روز دوشنبه ۱۳ بهمن منتشر شد، همچنین هشدار داد که رژیم جمهوری اسلامی تنها چند ماه دیگر تا زمانی که بتواند مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای تولید کند، فاصله دارد. وی افزود که اگر رژیم جمهوری اسلامی همچنان به نقض کردن محدودیت‌های توافق هسته‌ای ادامه دهد، ممکن است فقط چند هفته دیگر به آن جا برسد.

وزیر خارجه آمریکا افزود در صورت بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، ایالات متحده هم به آن بازمی‌گردد و پس از آن به همراه متحدان و شرکا روی توافقی «بلندمدت‌‌تر و قوی‌تر» که حاوی دیگر موارد باشد، کار خواهد کرد.

آنتونی بلینکن در پاسخ به این که پرسش که آیا آزادی آمریکایی‌های دستگیر شده در ایران به عنوان یک پیش‌شرط برای گسترده کردن توافق هسته‌ای مقرر می‌شود یا نه، گفت: «فارغ از … هرگونه توافقی، آن آمریکایی‌ها باید آزاد شوند. ما بر بازگشت آن‌ها به خانه به هر ترتیب ممکن، متمرکز می‌شویم.»

صدای آمریکا نوشت؛ پیش از این و در نخستین کنفرانس خبری وزیر خارجه جدید آمریکا، آقای بلینکن گفته بود در صورت بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام، آمریکا نیز اقدام مشابه می‌کند.