آمریکا 9 کشور را از قانون تحریم نفت جمهوری اسلامی معاف کرد

0
197

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان را از قانون تحریم نفت جمهوری اسلامی معاف کرده است.

بنا به بیانیه وزارت خارجه آمریکا این کشورها به شرطی می توانند از قانون تحریم نفت معاف باشند که خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز معافیت این کشورها از قانون تحریم ها به دنبال توافق اخیر ژنو میان اعضای مجموعه 5+1 (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) با جمهوری اسلامی، صورت می گیرد.

در مفاد توافق ژنو مقرر گردید که جمهوری اسلامی پیشرفت برنامه اتمی اش را به مدت شش ماه متوقف کند و در مقابل این کشورها نیز برخی تخفیف های مالی در تحریم ها برای جمهوری اسلامی قائل شوند.

در همین حال جان کیری وزیر امور خارجه آمریکا گفته هدف این است که دو طرف ظرف شش ماه به یک راه حل جامع برای رفع نگرانی در مورد برنامه اتمی جمهوری اسلامی دست پیدا کنند.

جان کری افزود:” آمریکا براساس آن توافق تلاش های خود را برای کاهش از صادرات نفت خام جمهوری اسلامی را برای شش ماه معلق می کند”.

کری همچنین تاکید که آمریکا طی مدت شش ماه آینده همچنان تحریم هایی را که از پیش اعمال شده بود را ادامه خواهد داد تا مشخص شود که آیا دست یافتن به یک راه حل جامع برای برنامه اتمی جمهوری اسلامی ممکن است یا نه؟”.

کشورهای غربی و اسرائیل همواره جمهوری اسلامی را به تلاش برای ساختن بمب اتمی متهم می کنند اما ایران همیشه تاکید می کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.