آمریکا برای گفتگو درباره زندانیان یک کانال ارتباطی محرمانه به جمهوری اسلامی پیشنهاد داده بود

0
259

مقام های آمریکایی و منابع آگاه می گویند کاخ سفید در ماه دسامبر در تماسی محرمانه با جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بود یک کانال مستقیم برای مذاکره بر سر آزادی زندانیان هر دو طرف ایجاد شود. این نخستین تماس دیپلماتیک آمریکا با جمهوری اسلامی بر سر این مساله در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ محسوب می شود.

با این وجود، جمهوری اسلامی پاسخی نداد و به رغم سه پیشنهاد متعاقب از سوی واشنگتن در این باره تا کنون از تعامل با مقام های آمریکایی سرباز زده است. بن بست کنونی سرنوشت دست کم چهار آمریکایی زندانی در ایران را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

تام شنن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، در حاشیه ملاقاتی در نیمه دسامبر در وین بر سر توافق هسته ای مساله خارجی های زندانی در ایران را با مقام های جمهوری اسلامی در میان گذاشته بود.

هوآ کو، همسر شی یه وانگ پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون که به اتهام جاسوسی در ایران به ده سال زندان متهم شده است، می گوید: «وزارت خارجه آمریکا گفت آن ها در را باز کرده بودند و چند بار با ایرانی ها تماس گرفتند اما، از آن ها پاسخی دریافت نکردند.»

استیو گلدستین، معاون دیپلماسی عمومی و امور عمومی وزارت خارجه آمریکا می گوید: «ما از هر فرصت ممکن برای جلب توجه به این واقعیت که خواهان مشاهده آزادی آمریکایی هایی هستیم که ناعادلانه در زندان هستند استفاده می کنیم و این کار از مجاری متفاوتی انجام گرفته است.»

کریم سجادپور، کارشناس امور ایران در «موقوفه کارنگی برای صلح بین الملل»، می گوید: «با وجود شدت لحن علنی دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی، آن ها تمایل شگفت آوری را در تلاش برای تعامل با جمهوری اسلامی در پشت صحنه نشان داده اند.»

آقای وانگ شهروند آمریکایی چینی تبار در کنار باقر و سیامک نمازی، کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری در ایران در زندان هستند.

به گزارش صدای آمریکا؛ احمد شیخ زاده، کارمند سابق نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، هفته پیش در دادگاه فدرال نیویورک به اتهام تقلب مالیاتی و دور زدن تحریم ها به سه ماه زندان محکوم شد. ظاهرا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از او به عنوان یکی از افراد در صدر فهرست بالقوه مبادله زندانی نام برده است.