آمریکا: اگر جمهوری اسلامی به منافع‌مان تعرض کند با نیروی نظامی پاسخش را خواهیم داد

0
167

برایان هوک، رئیس گروه اقدام جمهوری اسلامی در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز پنج‌شنبه 30 می 2019 تهدید کرد اگر جمهوری اسلامی به منافع آمریکا در منطقه تعرض کند، ایالات متحده با نیروی نظامی پاسخ جمهوری اسلامی را خواهد داد.

هوک پیش از برگزاری دو نشست فوری سران کشورهای عربی در پادشاهی عربی سعودی به خبرنگاران گفت که از زمان خروج آمریکا از برجام، هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی 28 درصد کاهش یافته و اقتصاد این کشور وارد حالت رکود شد.

نشست‌های سعودی با هدف گفتگو و تبادل نظر درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین به دو ایستگاه تقویت فشار نفت در سعودی و حمله به 4 کشتی تجاری، از جمله دو نفت‌کش سعودی در نزدیکی سواحل امارات، برگزار شد.

جمهوری اسلامی نقش خود را در هر دو این حملات انکار کرد اما محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، در صفحه اینستاگرامش نوشت که حمله به تاسیسات نفتی سعودی «در پاسخ به تلاش آمریکا برای تحریم کامل نفتی جمهوری اسلامی» بود.

برایان هوک تاکید کرد: «گمان می‌کنیم پیام‌مان به جمهوری اسلامی نرسیده و بسیاری از حملاتی که نگران رخ دادن آنها به منافع‌مان بودیم، رخ نداده‌اند… ما توان نظامیان را در منطقه مستقر کرده‌ایم و پاسخ مناسب را دادیم.»

العربیه گزارش داد؛ او درباره حملات پهپادها به سعودی و حمله به کشتی‌های تجاری گفت: «منتظر نتایج بررسی‌ها در زمینه حمله به نفت‌کش‌ها هستیم تا پس از آن درباره پاسخ مناسب تبادل‌نظر کنیم.»