آماده‌باش پلیس تایلند برای مقابله با جاسوس‌های جمهوری اسلامی

0
247

پلیس سلطنتی این کشور موسوم به «آر‌تی‌پی»، دستوری محرمانه برای نیروهای پلیس در سراسر تایلند صادر کرده و از آن‌ها خواسته است تا جاسوس‌های جمهوری اسلامی را که احتمالا در این کشور حضور دارند، زیر نظر داشته باشند.

بنا بر این گزارش، پس از این‌که یک جاسوس جمهوری اسلامی در اندونزی دستگیر شد، آماده‌باش پلیس تایلند موجی از نگرانی‌های امنیتی ایجاد کرده است.

نهاد‌های امنیتی، شهروندان ایرانی (جاسوس جمهوری اسلامی)حاضر در تایلند و همچنین برخی از مسلمانان تایلند که گمان می‌رود، به عنوان جاسوس در این کشور فعالیت می‌کنند را از نزدیک زیرنظر دارند.

در ادامه آمده است، گفته می‌شود سوات جانگیودسوک، رئیس پلیس ملی تایلند، این فرمان محرمانه را به شعبه ویژه «آرتی‌پی» و همچنین به اداره تحقیقات مرکزی، اداره پلیس متروپولیتن و هر 9 واحد پلیس در تمام استان‌های این کشور صادر کرده و از آن‌ها خواسته ضمن آماده‌باش، هرگونه اطلاعات درباره فعالیت ماموران مخفی را جمع‌آوری کنند.

بر اساس این گزارش، مقامات اندونزی در مه سال گذشته، یک ایرانی به نام «قاسم صابری گلیچالان» را که با گذرنامه بلغارستان به اندونزی رفته بود را بازداشت کردند. مقامات این کشور متوجه شدند که گذرنامه او جعلی است.

العربیه به نقل از روزنامه بانکوک‌پست نوشت، او قصد داشت از فرودگاه «سوئکارنو-هاتا» به قطر پرواز کند.

پلیس اندونزی بعدها متوجه شد که این فرد بیش از ده بار با مدارک جعلی وارد کشور شده است.

دادگاهی در اندونزی او را به دو سال زندان محکوم کرد.

مقامات اندونزی همچنین از او 11 دستگاه تلفن همراه، یک دستگاه تبلت، شماری سیم‌کارت و مبلغی به ارزش 320 هزار بات تایلندی ( بیش از 9 هزار دلار) ضبط کردند.

پلیس اندونزی بعد از بررسی گوشی‌های تلفن‌ این شهروند ایرانی(جاسوس جمهوری اسلامی) متوجه شد که او با شماری از مسلمانان تایلندی در ارتباط بوده است.

به گفته منبع این روزنامه، مقامات اندونزی، صابری گلیچالان را جاسوس جمهوری اسلامی می‌دانند.

این شهروند ایرانی(جاسوس جمهوری اسلامی) پس از بازجویی‌های بیشتر به پلیس اندونزی گفت، یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در مالزی چندین مأموریت به او واگذار کرده تا هم در مالزی و هم در اندونزی به عنوان جاسوس فعالیت کند.

او همچنین یک شرکت صوری را در کشور بالی ایجاد کرد تا از آن به‌عنوان «خانه امن» برای عملیات‌های پنهان خود استفاده کند.

در ادامه تصریح می شود: «بازداشت گلیچالان موجی از نگرانی را در چندین کشور ایجاد کرده است. این کشورها نگران عملیات‌های مخفیانه و جاسوسان جمهوری اسلامی هستند.»

او خاطرنشان کرد: «چنین عملیاتی ممکن است در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله تایلند نیز رخ دهد.»

روزنامه بانکوک‌پست در بخش پایانی گزارش خود افزود، گلیچالان و دیپلمات سابق ایرانی در مالزی، چندین بار به تایلند سفر کرده و با چهره‌های برجسته شیعه این کشور که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند، دیدار داشته‌اند.