آلمان سیاست تهاجمی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را محکوم کرد

0
236

در پی سرنگونی یک پهپاد ایرانی در خاک اسرائیل و حمله متقابل جنگنده های اسرائیلی به اهداف زیادی در خاک سوریه، سخنگوی دولت آلمان سیاست ضداسرائیلی ایران در سوریه را “تهاجمی” ارزیابی کرد و خواستار تغییر آن شد. علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی خبر سرنگونی پهپاد جمهوری اسلامی را تکذیب کرده است.

اشتفان زایبرت سخنگوی دولت آلمان در واکنش به تشدید تنش ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل در سوریه، سیاست تهاجمی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را “دامن زدن به جنگ داخلی سوریه و بحران منطقه” خواند و خواستار تغییر آن شد.

انتقاد سخنگوی دولت آلمان از جمهوری اسلامی به سیاست نظامی این کشور در سوریه محدود نبود. اشتفان زایبرت، سیاست جمهوری اسلامی در لبنان را نیز تهاجمی خواند. وی در عین حال گفت: “وزارت خارجه آلمان خود در مورد تنش‌های اخیر اطلاعاتی در دست ندارد و بدون شناخت وضعیت واقعی در محل، قضاوت در این مورد مشکل است. اما این نخستین بار نیست که یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به حریم هوائی اسرائیل نفوذ می کند. به همین دلیل دولت آلمان رویکرد اسرائیل را در این زمینه عقلانی می داند”.

سخنگوی دولت آلمان به سقوط یک پهپاد جمهوری اسلامی در خاک اسرائیل و سرنگونی یک جنگنده اف شانزده اسرائیل از سوی دفاع ضد هوائی سوریه اشاره داشت که هر دو در روز شنبه ١٠ ژانویه اتفاق افتاد.

اسرائیل ادعا کرد که یک هلیکوپتر آپاچی این کشور یک پهپاد جمهوری اسلامی را که از خاک سوریه به پرواز درآمده و وارد حریم هوائی اسرائیل شده بود سرنگون کرد. بلافاصله چند جنگنده اسرائیلی مرکزی را در نزدیکی شهر پالمیر سوریه بمباران کردند. اسرائیل مدعی شد پهپاد جمهوری اسلامی از همین محل به پرواز در آمده است.

پس از بمباران این مرکز، دفاع ضدهوائی سوریه یکی از جنگنده های اسرائیلی را سرنگون کرد. این هواپیما در حریم اسرائیل به خاک افتاد و خلبان و کمک خلبان آن نیز به بیمارستان انتقال یافتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ بلافاصله پس از این ماجرا، ٨ جنگنده اسرائیلی دوازده هدف مختلف را در خاک سوریه بمباران کردند. مقامات اسرائیلی ادعا کردند که این جنگنده ها توانسته اند حدود نیمی از سامانه‌های دفاع ضدهوائی سوریه را نابود کنند .