آلمان: از جمهوری اسلامی خواسته بودیم که برجام را تضعیف نکند

0
134

وزارت خارجه آلمان نیز اقدام جمهوری اسلامی برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم را مورد انتقاد قرار داد.

بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان روز یکشنبه ۱۶ تیرماه منتشر کرد، ضمن «ابراز نگرانی از اقدام جمهوری اسلامی» برای افزایش خلوص غنی سازی، آمده است: از جمهوری اسلامی خواسته بودیم از برداشتن گام‌هایی که به تضعیف بیشتر توافق هسته‌ای منجر می‌شود خودداری کند. به شدت از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های مغایر با تعهدات خود ذیل برجام را به عقب برگرداند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در واکنش به عدم تعهد جمهوری اسلامی نسبت به سطح غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرد که «ما از تصمیم جمهوری اسلامی در درباره سطح غنی‌سازی خود مطلع هستیم و بازرسان آژانس که در ایران حضور دارند. بازرسان به محض تایید این موضوع را به مرکز گزارش خواهند کرد.»

اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از آن صورت گرفت که مقامات جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۶ تیرماه به صورت رسمی اعلام کردند نسبت به تعهد خود به توافق هسته ای درباره «میزان درصد و غلظت غنی سازی» پایبند نیستند و از غنی سازی ۵ درصد اورانیوم خبر دادند.

در ادامه واکنش‌ها به «نقض تعهدات توافق هسته‌ای» جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا نیز گفت این کشور به برجام متعهد است و انتظار دارد جمهوری اسلامی نیز باید به تعهداتش پایبند بماند.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا تاکید کرد: جمهوری اسلامی باید بلافاصله همه اقداماتی را که در تضاد با تعهداتش در برجام است، متوقف کند.

ساعتی بعد از تائید «نقض تعهدات توافق هسته‌ای» جمهوری اسلامی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر اسرائیل به جمهوری اسلامی هشدار داده و خواستار فشار بر تهران شدند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه ۱۶ تیرماه اقدام جمهوری اسلامی را برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را محکوم کرد.

همچنین، بنیامین نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل که روز یکشنبه ۱۶ تیرماه برگزار شده است،‌ اقدام تهران را «یک حرکت بسیار خطرناک» توصیف کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا بار دیگر جمهوری اسلامی را تحریم کنند.

به گزارش دای آمریکا؛ براساس توافق اتمی موسوم به برجام میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده توسط جمهوری اسلامی نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گذر کند. اما روز دوشنبه ۱۰ تیر ابتدا خبرگزاری رویترز و سپس محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی از میزان معین شده در برجام را تائید کردند.