آخرین وضعیت محمدعلی طاهری، رهبر “عرفان حلقه”؛ شهناز نیرومنش: « مطمئن نیستیم که طاهری زنده باشد»

0
207

محمدعلی طاهری بنیان‌گذار طب مکمل ایرانی، فرادرمانی وسایمنتولوژی و نظریه پیوند شعوری است که بنام موسسه فرهنگی هنری عرفان حلقه در دهه ۱۳۸۰به ثبت رسیده است.

آقای طاهری، در بهمن ۱۳۹۰ بر اساس چند اتهام مختلف از جمله توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران مداخله غیر قانونی در امور پزشکی و درمان -با توجه به اینکه هیچ فردی حق ندارد بدواً نظریات خود را روی انسان آزمایش کند- به اتهام تحصیل مال نامشروع و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری و به علت لمس دست بیماران مونث بدون اینکه دارای مجوز طبابت باشد محکوم شد.

ایشان در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ برای سومین مرتبه و بازداشت و سپس محاکمه گردید.

اعتراض های  طاهری به نحوه برخورد قضایی همچون اعتصاب غذا و نامه  نگاشته شده در زندان معمولا از سوی شاگردان او دراختیار رسانه ها قرار می گیرد.

پس از انتشار خبر محکومیت 16 تن از اعضای عرفان حلقه به 37 سال زندان در روز های اخیر، رادو جی بی گفتگویی با شهناز نیرو منش، از اعضای شناخته شده عرفان حلقه ومسئول کمپین آزادی محمد علی طاهری انجام داده که متن گفتگو آن در زیر می آید:
چه اتهاماتی تا کنون از سوی مراجع قضایی در ایران به محمد علی طاهری تفهیم شده است؟
برای اینکه توضیح مختصری داشته باشم به شروع نامه ایشا ن به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، اشاره می کنم که می فرمایند: “از اوایل سال 90 با پاپوش های امنیتی اتهامات ساختگی ارتداد، محاربه با خدا و رسول خدا، توهین به مقدسات و مفسد فی الارض، سب النبی دستگیر وبه سلول انفرادی اوین منتقل شدم.”
اینها اتهامات ایشان بوده به اضافه چند ده اتهام دیگرکه همه پاپوش است، و از نظر ما هیچ کدام سندیتی ندارند.

در سایت کمپین “آزادی محمد علی طاهری” به اسناد صوتی و نامه ای از طاهری اشاره کردید. اگر ایشان در انفرادی هستند این اسناد چطور تهیه و به دست شما رسیده است؟
همانطور که عرض کردم، آقای طاهری 45 ماه در زندان انفرادی هستند. بعد از انتشار نامه ایشان در بهار 2014، و کارهای حقوق بشری صورت گرفته باعث شد که فشار بر استاد بیشتر شود. درواقع دلیل خواست ایشان برای کار رسانه ای و حقو بشری بر روی این نامه از سوی ایشان این بود چرا که آقای طاهری دریافته بودند قرار است حکم ارتداد جاری شود. حکم ارتدادی که تا کنون از سه مرجع تقلید گرفته اند. همین باعث شد که  طاهری دربهار 2014، اعلام اعتصاب نامحدود تا بسته شدن پرونده مفسد و فی الارض کرده بودند.  طاهری با وجود عدم دسترسی به وکیل، دریازدهمین اعتصاب غذای خود،  آبان ماه دوباره اعلام اعتصاب غدای نامحدود کردند، انتشار نامه ایشان باعث سخت گیری بیشتر و جابجایی سلولشان شد. اعتصاب پس از سه هفته ایشان را از پای در آورده و باعث شد که او را در وضعیت کما و بی هوشی به بیمارستان خارج از زندان منتقل کنند. در پی وعده رسیدگی به خواست ها، آقای طاهری اعتصاب را به حالت خیف تری پی گیری کرده و بعد از 4 روز به زندان باز گرداننده شد. اما باز در پی عملی نشدن این وعده و اعمال فشار،  شکنجه و ادامه اعتصاب غذا،  دچار ایست قلبی شده و مجددا به بیرون از زندان انتقال یافتند. ما اسنادی داریم که  طاهری 5 هفته پس از شروع اعتصاب، در وضعیت بد جسمانی به وزارت اطلاعات منتقل شده اند، در حالی که پرونده ایشان در دست سپاه بود. ما اطلاع دارم که او بعد از بیمارستان های سری، به خانه امن منتقل شده است. وقتی دیدند که صدور حکم اعدام برای کسی به دلیل اعتقاداتش در جامعه بین المللی برایشان بد است، در پی اتهاماتی مثل جاسوسی برای اسرائیل و این جور چیز ها باشند. ما دو ماه است که از  طاهری بی خبریم و از نظر ما ایشان مفقودالاثر هستند.

پیگیرهای خانواده طاهری از مراجع قضایی به چه نتیجه ی رسیده است؟
نخیر، خانواده متاسفانه این چند سال هیچ وقت خبر موثق بیرون نداده اند . در تمام ده اعتصاب غذا قبلی ایشان همیشه خانواده تکذیب کرده اند.  خانواده همیشه اعلام می کنند حال ایشان خوب است. ایشان در طی دو سال اخیر برای برداشته شدن فشار از روی خانواده شان، یک بار رگ دستشان را بریده اند. انتشار اخبار اینچنی از ایشان همیشه از سوی خانواده و برخی شاگردان ایشان در داخل تکذیب شد، اما در مرخصی 6 روزه سال 1392  آقای طاهری، مشخص شد که همه اخبار مربوط به فشار ها، اعتصاب و زدن رگ دست صحیح بود.

با توجه به اینکه فشارها که از سوی هواداران و این کمپین ایجاد کرده آیا تاثیری در روند پرونده طاهری ایجاد شده است؟
نخیر، متاسفانه این جور که معلوم است حکومت ایران تصمیم جدی خودش را در ارتباط با  طاهری گرفته است و این خوش بینی ها که ایشان مثل بقیه زندانی های عقیدتی در حبس هستند (بیهوده است). ما بر اساس تجربه این سه سال و اندی،  تمام راههای حقوق بشری را رفتیم، از  احمد شهید، عفو بین الملل ،دیده بان حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر و سایر مسئولین، و همه آنها هر اقدامی که می توانستند انجام دهند ، انجام داده اند.
منتها، بی اطلاعی حکومت ایران و در داخل هم افراد در سه سال اول، متاسفانه شاگردان ایشان را توسط نیروهای نفوذی اطلاعات در داخل مجموعه و توسط خانواده ساکت نگه داشته بودند و نگذاشتند حرکت های اعتراضی انجام بشود، اما هر چند دیر، اما حالا  حرکت از خارج از کشور است. تمام رایزنی های بین المللی و تمام تظاهرات داخل را حکومت ایران به شکلی هم مورد بی اعتناعی قرار داده، هم اینکه به شکلی با فریب در این ارتباط برخورد می کند.  مثلا تظاهر می کند که بله، اعتراضات شنیده شده ودادگاه ایشان تشکیل خواهدشد. تظاهر می کند حال ایشان بعد از سه سال خوب است، در حالی که با اعتصاب غذای ایشان چنین چیزی ممکن نیست.

گفته می شود نشست ها و کلاس های عرفان حلقه در ایران دچار مشکلات عمده و مانع برگزاری این نشست ها می شوند، آیا این گزارشات صحت دارند؟ با این وجود آموزه های طاهری همچنان تدریس می شود؟
با این وجود آموزه های  طاهری همچنان تدریس می شود؟این موضوع مقداری توضیح لازم دارد و مشکل است. حتی برای کسانی که داخل عرفان حلقه هستند، چه برسه به کسانی که بیرون از مجموعه هستند. نیروهای حکومتی از دستگیری اول استاد در سال 89 انجام شد گفتند کسی تدریس نکند. این تدریس ها خانگی شد یعنی از حالت عام خارج شد و رفت به خانه ها  و به صورت غیرعلنی صورت گرفت.
سیستم مربی پروری که نتیجه ذهن خلاق  آقای طاهری بود برای استمرار این قضیه، در غیاب ایشان خوشبختانه جواب داد و این کلاس ها در گروه های کوچک در خانه ها ادامه پیدا کرد و به همین دلیل تعداد طرفداران عرفان حلقه با توجه به دستاوردهای که از استفاده های که از این کلاس ها می برند و نتایجی که بر جسم و ذهن وروان دارند، با وجود خانگی شدن کلاس ها و مخفی شدن تعداد هواداران در این سه سال و چند ماه چندصد برابر شد و همین باعث نگرانی حاکمیت شد. اما از طرفی با مخفی شدن فعالیت ها، کسانی در ایران ادعا می کنند مسئولیت عرفان حلقه را برعهده دارند و جمع های بزرگتری را تشکیل می دهند و مطالبی را چاپ می کنند و در اختیار افراد می گذارند و سعی کردند گلوگاه عرفان حلقه را با تمام محدودیت ها در دست بگیرند.
این افراد کسانی نیستند جز چند نفراز شاگردنماهای نزدیک و نیروهای نفوذی وزارت اطلاعات که داخل مجموعه شده بودند و الان به کمک نیروهای اطلاعاتی سعی می کنند که در عین اینکه به استادها و  شاگردها فشار می آورند، گلوگاه رو در اختیار حکومت قرار بدهند که با وجود ممنوعیت، نوعی فعالیت هم در سایه ایجاد شود. این فعالیت در سایه، نفوذی های وزارت اطلاعات هستند و افرادی که صدمه می بینند متاسفانه مردم هستند .

در کمپین آزادی محمد علی طاهری شعاری با عنوان « سزایی هیج انسانی نیست که به جرم اندیشه زندانی شود» انتخاب شده است، دلیل معینی دارد این نوع شعار در کمپین ؟
بله، کمترین حقی که خلقت برای بشر قائل شده، اندیشه اوست که او را از سایر موجودات جدا می کند و می توان بر وی اسم انسان را گذاشت. این موهبت الهی را به نظر ما هیچ انسانی را نمی تواند از انسانی دیگر بگیرد. خیلی از آزادی ها محدود می شود در بُعد بیرونی و بُعد فیزیکی آزادی بیان، آزادی عمل و خیلی کارها، ولی اندیشه انسان در اختیار خودش است. برحسب آموزه هایی که از آقای طاهری یاد گرفتیم اعتقاد داریم که همیشه و همیشه اندیشه بر شمشیر پیروز بوده و این بار هم پیروز خواهد شد حتی اگر تلفات بالایی بدهد.
عرفان حلقه آنقدر برای حکومت ایران مهم بوده که آن را به عنوان یک پروژه خاص در شورای عالی امنیت ملی پیگیری می کند تا به شکلی فرا قانونی با آن  برخورد کند. برخورد با آقای طاهری برخورد با زندانی عقیدتی معمولی نیست. هزینه زیادی صرف کردند تا بتوانند این قضیه را به شکل های مختلف در اختیار بگیرند و از داخل متلاشی کنند.
ایشان یک مذهب جدید نیاوردند، آموزه های ایشان و طرفداران ایشان به سمت هیچ اقلیت مذهبی نیست، ما در دوره هایی که داریم از تمام مذاهب داریم بدون اینکه وقتی از دوره ها خارج می شوند  مذهبشان عوض شده باشد. در کلاس های ما شیعی وسنی ، مسیحی و یهودی ، بهایی و زرتشتی ، یکتاپرست و و لائیک همه چیز اینجا هستند و وقتی اینجا شرکت می کنند متوجه می شوند که آن آموزه هایی که دین، آیین و تفکر خودشان داده بوده دارای بُعد کیفی است. برایشان روشن میشود که  کجا ایستاده اند و پابند چه چیزی بوده اند. یعنی آنچه که قبول داشتند کیفیتش را متوجه می شوند.
ما یک فرقه نیستیم، ما یک مذهب جدید نیستیم، ما تفکر و دکترینی هستیم که این تفکرانسان شمول است و همه انسان های کره زمین میتوانند از آن استفاده کنند، با حفظ علائق و سلائق خود. حکومت ایران تلاش زیادی می کند ما را “فرقه” معرفی کند، و از این طریق، جلوی ورود ما را به حیطه های قانونی بگیرد.