۷۴ سال حبس برای ۲۲ نفر از بازداشت شدگان قیام سراسری مردم ایران در دهلران

0
132

دادگستری استان ایلام رای خود را نسبت به پرونده ٢٢ تن از بازداشت‌شدگان را صادر نموده و بر طبق رای صادره این افراد جمعاً به ۷۴ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

دادگاه ایلام با استناد به کیفرخواست دادستانی، ٢٢ شهروند ایلامی را به اجماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی، توهین به “بنیان‌گذار جمهوری اسلامی”، توهین به رهبری و عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت‌هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت تشکیل شده، مجرم دانست.

بنابر متن رای دادگاە هر یک از نعیم یرزایی، محمد سیفی، مهدی باویر، مهدی حسینی، فاطمع بیگ‌پور، گلناز بیگ‌پور، سجاد جوشنی، مختار نوری، مجتبی عباسی و مسعود مرادیان به ٥ سال حبس تعزیری محکوم شدەاند.

همچنین، زینب باویر، محمد محمد زاده، اسحق آب سالان، روح اله شیخی، جلال خیرخواه، قدرت‌الله جعفرزاده، سامان شیخی، عبدالرحیم محمدی، رامین ابراهیمی، فرشاد آزادی، رضا دارایی و سکینه علیرضایی هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

بر اساس مستندات رسیدە، این احکام مربوط به تجمع اعتراضی این شهروندان در ساعت ١٩ روز ٣٠ شهریور ١٤٠١ (٢١ سپتامبر ٢٠٢٢) عنوان شده است. همچنین تاریخ صدور رای دادگاه استان ایلام روز ٢٧ مهرماه ١٤٠١ (١٩ اکتبر ٢٠٢٢) ثبت شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشت، در بخشی این حکم “تخریب اموال عمومی از قبیل بانک، سطل‌های زباله، کیوسک راهنمایی و رانندگی” نیز، به عنوان بخشی از تخلفات شهروندان قید شده است.

این حکم بر مبنای گزارشی تهیه شده است که طبق ادعای صریح دادنامه “به امضای ٣٠ تن از ماموران انتظامی” رسیده است.

در میان اسامی یک مورد با نام جلال خیرخواه “مجهول‌المکان” عنوان شده و روح‌الله شیخی نیز اهل آبدانان می‌باشد، مابقی لیست را شهروندان دهلرانی تشکیل داده‌اند.