یکصد بازیگر بریتانیایی و درخواست از دولت خود برای حمایت از قیام مردم ایران

0
181

نزدیک به یکصد بازیگر بریتانیایی در نامه‌ای خطاب به پارلمان بریتانیا خواستار حمایت دولت این کشور از قیام ضدحکومتی مردم ایران و پایان دادن به اعدام‌های معترضان در این کشور شدند.

ابتکار نگارش این نامه با بابک انوری، فیلمساز ایرانی-بریتانیایی بوده است، و در آن از اعضای پارلمان خواسته شده تا «فعالانه» برای «توقف خشونت و اعدام‌ها علیه معترضان، پایان دادن به نقض فاحش حقوق بشر و حقوق زنان، و آزاد کردن تمام زندانیان سیاسی» حکومت جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذارند.

این نامه هنوز در گردش است و کماکان امضا جمع می‌کند. در میان چهره‌هایی که آن را امضا کرده‌اند می‌توان به اولیویا کولمن، بازیگر نقش ملکه الیزابت دوم در سریال «تاج»؛ جاناتان پرایس، بازیگر فیلم «برزیل»؛ هیو بانِویل، بازیگر سریال «داون‌تِن اَبی»؛ ایین گلن، بازیگر نقش سر جورا مامفورت در سریال «بازی تاج و تخت»؛ اندی سرکیس، بازیگر نقش گالوم در مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها»؛ و امید جلیلی، کمدین محبوب ایرانی و بازیگر فیلم‌های هالیوودی مشهوری همچون «مومیایی» اشاره کرد.

در متن این نامه آمده است: «مردم ایران شجاعانه در برابر قوانین ظالمانه‌ای که رژیم جمهوری اسلامی بر آنها اعمال می‌کند، مقاومت می‌کنند، و خواهان پایان دادن به چندین دهه ظلم و ستم هستند. دیگر بس است. اگر جامعه جهانی که بریتانیا از اعضای فعال و تأثیرگذار آن است قاطعانه عمل نکند، این جنایات ادامه خواهد یافت. ما باید از صمیم قلب از مبارزه مردم ایران برای عدالت و آزادی پشتیبانی کنیم.»

العربیه به نقل از هالیوود ریپورتر نوشت، این نامه جدیدترین واکنش جامعه هنری بین‌المللی به سرکوب وحشیانه معترضان ایرانی توسط رژیم جمهوری اسلامی است. پیشتر، در اوایل سال جاری، پنجاه هنرپیشه‌های مشهور هالیوودی شامل کیت بلنشت، جیسون موموآ و ساموئل ال جکسون یک بیانیه تصویری مشترک با تابلوهایی با هشتگ #Stop ExecutionsInIran (اعدام‌ها در ایران را متوقف کنید) صادر کردند و خواستار پایان دادن به اعدام معترضان ایرانی شدند.