دیگر احیای برجام در دستور کار ما نیست

0
131

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت، احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» دیگر دستور کار واشینگتن قرار ندارد.

بلینکن، سه‌شنبه 17 دی به وقت محلی، در نشست مطبوعاتی مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی خود گفت، جمهوری اسلامی ماه‌ها پیش فرصت بازگشت سریع به برجام را از دست داد.

به گفته بلینکن، تمام طرف‌های مذاکرات وین از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی، روسیه و چین به توافق نهایی در این زمینه رسیده بودند، اما جمهوری اسلامی فرصت احیای برجام را از دست داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که سه‌شنبه 27 دی در ترکیه بعد از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود، در یک نشست خبری حضور داشت، ضمن ادعای در دسترس بودن احیای توافق هسته‌ای «برجام»، شرط تحقق چنین امکانی را دست برداشتن آمریکا از «تناقض‌گویی» و «مانع‌تراشی مقابل احیای برجام» عنوان کرده بود.

آنتونی بلینکن همچنین تأکید کرد، برجام برای ماه‌ها دیگر در دستور کار دولت جو بایدن قرار ندارد.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی «ایرنا» در گزارشی توقف تلاش‌ها برای احیای برجام را «جوسازی ضد انقلاب» توصیف کرده بود.

العربیه نوشت؛ مقامات جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته، بارها آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای سال 2015 اعلام کرده‌اند. به‌رغم این‌که مقامات اتحادیه اروپا نیز خواستار ادامه این گفت‌وگوها هستند، اما واشینگتن هیچ علاقه‌ای برای از سرگیری مذاکرات برجام نشان نداده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، تمرکز دولت بایدن بر اعتراضات سراسری در ایران، حمایت تسلیحاتی تهران از مسکو در جنگ اوکراین و فعالیت‌های بی‌ثبات ‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه است.