پایان نشست وین؛ کارشناسان مذاکرات فنی را ادامه می‌دهند

0
167

نشست وین بعد از ظهر روز سه شنبه 6 آوریل با برگزاری مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و جمهوری اسلامی و حضور طرف‌های توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) با اعلام اینکه مذاکرات در سطح کارشناسان ادامه خواهد داشت، پایان یافت.‌

نماینده روسیه در پایان این نشست گفت: توافق شد برای تعیین آنچه هر کدام از اطراف برای بازگشت به توافق برجام باید انجام دهد، دو کمیته پیگیری تشکیل شود».
میخائیل اولیانف، نماینده دائم روسیه، در آژانس بین المللی انرژی اتمی، تاکید کرد که نتیجه اولیه این نشست مثبت بوده اما گفت « بازسازی برجام به زودی اتفاق نخواهد افتاد و این مسئله زمان‌بر است».

با این حال، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و افزود: «اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ کننده، تماس‌های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف‌های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.»

مقامات جمهوری اسلامی نیز گفته‌اند پس از این جلسه، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام یکی درباره رفع تحریم های آمریکا و دیگری درباره بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات اتمی تشکیل شد.

عباس عراقچی‌ رییس هیات جمهوری اسلامی در نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی علاقه‌ای به احیای برجام از طریق گام به گام ندارد.

عراقچی سه شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه «پرس تی وی» تصریح کرد، مذاکره کنندگان در وین حضور خواهند داشت تا در روز جمعه جلسه دیگری را در مورد برجام برگزار کنند.

وزارت امور خارجه فرانسه در پایان نشست سه‌شنبه تاکید کرد: گفتگوهای وین باید رسیدن به توافق درباره اقدامات ضروری برای بازگشت جمهوری اسلامی و آمریکا به توافق هسته‌ای را تسریع کند».

یک منبع چینی و یک منبع اروپایی در وین گفتند که نشست دو کمیته کارشناسی در روزهای آینده در وین برگزار خواهد شد.

العربیه نوشت؛ در تهران، اولین واکنش از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی صادر شد که در حساب توییتر خود نوشت: «فارغ از اینکه اروپا، اراده یا توان مجاب‌سازی آمریکا برای لغو یک‌باره همه تحریم‌ها و بازگشت واشینگتن به تعهدات خود را داشته باشد یا نه، امکان ورود جمهوری اسلامی به مذاکرات فرابرجامی تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت».