محموله موشک‌های جمهوری اسلامی از عراق به سوریه وارد شد

0
173

دیدبان حقوق‌بشر سوریه، همچنین برخی از رسانه‌های عربی، از انتقال چندین کامیون حامل تسلیحات، موشکهای کوتاه‌برد و میان‌برد جمهوری اسلامی به منطقه دیرالزور در شرق سوریه از مسیر عراق خبر داده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، در گزارشی اعلام کرد: چهار کامیون حامل تسلیحات، صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین، از یک گذرگاه مرزی در نزدیکی «البوکمال»، از عراق به منطقه دیرالزور وارد شرق سوریه شده است.

بر أساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، از مجموع محموله‌های چهار کامیون، محموله دو کامیون در انبارهای گروه فاطمیون، شبه‌نظامیان أفغان وابسته به جمهوری اسلامی، در حومه دیرالزور تخلیه شده است. همچنین محموله دو کامیون دیگر، در اختیار دیگر نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در رقه قرار گرفته است.

بر أساس گزارش دیدبان حقوق‌بشر سوریه، کامیون‌های حامل این تسلیحات، از منطقه مرزی غیررسمی الشکاک در نزدیکی شهر البوکمال در مرز عراق با سوریه عبور کرده‌اند.

همین گزارش می‌افزاید: این کامیون‌ها توسط سه خودروی نظامی متعلق به جمهوری اسلامی و یک خودروی متعلق به لشکر ۴ ارتش سوریه همراهی شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه به منابع این گزارش اشاره نکرده است اما در ادامه افزوده است: محموله‌های تسلیحاتی دیگری روز ٢۹ مارس/۹ فروردین، از ایران به منطقه المیادین سوریه رسیده بود. بر أساس این گزارش، این محموله‌ها با عبور از عراق، در حالی که زیر بار میوه و گوجه‌فرنگی پنهان شده بود، به دست شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی سوریه رسیده بود.

نهر مدیا، پایگاه خبری وابسته به اپوزیسیون سوریه که خبرهای مربوط به دیرالزور را پوشش می‌دهد، در گزارشی از ورود کامیون‌های حامل مواد خوراکی از مسیر عراق به دیرالزور، در روزهای اخیر، خبر داده است.

نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه در مناطق المیادین، دیرالزور و البوکمال، در شرق سوریه، حضور دارند. این مناطق آخرین محل تجمع نیروهای داعش در سوریه بوده است که در سال ٢٠۱۷، توسط نیروهای رژیم بشار اسد با حمایت جمهوری اسلامی و سوریه بازپس گرفته شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه و آناتولی، خبرگزاری رسمی ترکیه، در ماه مارس، از مصادره ده‌ها باب مغازه و خانه مسکونی در استان دیرالزور توسط نیروهای سپاه پاسداران خبر داده بودند.

ایالات متحده آمریکا، در روز هشتم اسفند، مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را در منطقه سوریه هدف بمباران قرار داد که در جریان این حمله ٢٢ شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی کشته شدند. اما بر اساس گزارش‌های اخیر، سپاه پاسداران، تحرکات خود در مناطق شرقی در سوریه را از سرگرفته است.  

رادیوفرانسه نوشت؛ اسرائیل، بارها مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه را هدف حملات هوایی و موشکی قرار داده است. شمار این حملات بالغ به صدها مورد برآورد می‌شود.