وضعیت اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی در ایران وخیم است

0
186
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-07-07 11:52:51Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل وضعیت اعدام‌ها در ایران را وخیم نامید.

آقای رحمان روز دوشنبه در نشست مجازی کمیته مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی گفت، جمهوری اسلامی همچنان به اعدام افراد ادامه می‌دهد و در یکسال گذشته بیش از دویست نفر اعدام شدند.

وی افزود: برخی از این احکام اعدام براساس اعترافات اجباری و اعتراف تحت شکنجه صورت گرفته است. این احکام بر اساس عدالت صادر نشده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی همچنین گفت: جمهوری اسلامی همچنان به اعدام کسانی که در زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند، ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی عضو کنوانسیون حقوق کودک است و نباید کودک مجرمان با اعدام مجازات شوند.

آقای رحمان در بخشی از گزارش خود به انتخابات امسال در ایران اشاره کرد و گفت که این انتخابات عادلانه و سالم برگزار نشده است.

صدای آمریکا نوشت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی با اشاره به فشار بر فعالان مدنی و حقوق بشر، به فشار نهادهای امنیتی به این افراد و خانواده‌های آنها اشاره کرد.

آقای رحمان همچنین گفت که جمهوری اسلامی اعتراضات عمدتا مسالمت آمیز را با شدیدترین شکل سرکوب می‌کند. وی اشاره کرد که در یکسال اخیر، مردم معترض به بی آبی در خوزستان با تیراندازی و سرکوب جمهوری اسلامی مواجه شدند. او این روش سرکوب را مشابه سرکوب معترضان در آبان ۱۳۹۸ دانست.

وی همچنین به زندانی شدن دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی در ایران اشاره کرد و از باقر نمازی نام برد. او گفت آقای نمازی با توجه به سن بالا و نیاز به جراحی، جانش در خط است.

در بخش پایانی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی به تاثیر تحریم‌ها بر مقابله جمهوری اسلامی با همه گیری کرونا اشاره کرد و گفت «من هم قبول دارم تحریم بر نحوه مقابله با کرونا تاثیر دارد».

وی افزود با این حال تصمیمات غلط مقامات جمهوری اسلامی موجب شده که مردم ایران بهای سنگینی را در طول همه گیری کرونا پرداختند. مقامات جمهوری اسلامی واکنش نامناسبی در مواجه با این همه گیری داشتند و بسیاری از محموله های واکسن از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شد.