ثبت جدال ۲ کهکشان توسط هابل در فضا

0
210

به گفته‌ی آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری از جدال دو کهکشان شده است.

این دو کهکشان در کنار هم با نام “آرپ ۸۶” شناخته می‌شوند و در فاصله‌ی تقریبی ۲۲۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی “اسب بزرگ”(Pegasus) قرار گرفته‌اند. این دو کهکشان به طور مجزا “NGC 7753” و “NGC 7752” نام دارند.

“NGC 7753” کهکشان بزرگ‌تری است که در قسمت بالایی تصویر دیده می‌شود و “NGC 7752” کهکشان کوچک‌تر پایین تصویر است.

اسپیس نوشت،  آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای نوشت: به نظر می‌رسد که کهکشان کوچک‌تر به “NGC 7753” متصل است و این ویژگی متفاوت آنها را به “آرپ ۸۶” تبدیل کرده است.

این کهکشان در “اطلس کهکشان‌های عجیب” قرار دارد که در سال ۱۹۶۶ توسط هالتون آرپ(Halton Arp) گردآوری شد.

رقص گرانشی میان این دو کهکشان در نهایت باعث هدایت کهکشان کوچک‌تر به سمت فضای بیرونی می‌شود و یا این کهکشان با همسایه بزرگ‌تر خود ادغام خواهد شد.

رسانه‌های علمی نوشتند؛ به گفته‌ی آژانس فضایی اروپا، هدف از رصدهای تلسکوپ هابل درک نقش گازهای سرد در تشکیل ستاره‌های جوان در این تصویر بوده است. در این رصدها، خوشه‌های کهکشانی، ابرهای گازی و غبار کیهانی در چندین منطقه از جمله کهکشان‌های خارج از “آرپ۸۶” مورد آزمایش قرار گرفت.

فعالیت‌های این تلسکوپ فضایی با اندازه‌گیری‌های آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما معروف به آلما که رصدخانه‌ای در شیلی است، ‌ ترکیب شد. محققان با استفاده از هابل و آلما به دنبال اطلاعات بیشتر از نحوه‌ی تشکیل ستاره‌ها هستند.

داده‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب نیز در آینده به این تحقیقات کمک خواهد کرد. این تلسکوپ قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ برای جستجوی منشا جهان به فضا فرستاده شود. یکی از برنامه‌های تلسکوپ “جیمز وب” رصد کهکشان‌های غبارآلود مثل “آرپ۸۶” است.