معاون وزیر خارجه آمریکا: حاضریم به پیشنهادات ایران گوش بدهیم

0
130

 معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خلع سلاح، می گوید که واشنگتن آماده است برای حل مسأله اتمی ایران به پیشنهادات این کشور گوش داده و درباره آن با تهران مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رز گوتمولر*- معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خلع سلاح، روز چهارشنبه در اظهارات خود در برابر کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد گفت: «ما باید در برابر فرصت‌های بالقوه تاریخی محتاطانه و در عین حال آگاهانه رفتار کنیم. »

وی در ادامه افزود: باید ایران را مجبور کرد به تعهدات بین المللی خود در زمینه هسته ای بازگردد.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «آمریکا در این زمینه برای گفتگوو مذاکره آماده است و ما امیدواریم همه کشورهای حاضر در این جلسه، بگونه مشابه عمل کنند.»

وی در همین حال پذیرفت که حل مسأله اتمی ایران، « مستلزم مذاکرات دیپلماتیک دشوار و پیچیده خواهد بود».

انتظار می رود تا چند روز دیگر، ایران و کشور های گروه ۵+١ مذاکرات خود درباره پرونده اتمی ایران را در ژنو از سر بگیرند.

علی لاریجانی- رئیس مجلس ایران، روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه “لوموند” اظهار کرد: برای حل پرونده اتمی ایران این کشور باید نسبت به اعمال غرب اعتماد پیدا کند اما در همین حال کشورهای غربی نیز باید مطمئن شوند ایران در وضعیتی نیست که سلاح هسته ای تولید کند.

رئیس مجلس ایران، در یک گفتگوی دیگر با خبرگزاری “آسوشتید پرس” گفت که ایران آماده است درباره توقف غنی‌سازی ٢٠ درصدی با غرب مذاکره کند. بگزارش آسوشتید پرس، علی لاریجانی در این گفتگو همچنین گفت ایران مقداری «مازاد» اورانیوم غنی شده دارد که آماده است درباره آن مذاکره کند.

خبرگزاری دانشجویان”ایسنا”، امروز پنجشنبه، از قول روابط عمومی مجلس ایران گزارش داد که اظهارات نقل شده از رئیس مجلس ایران توسط آسوشتید پرس درباره تصمیم این کشور برای گفتگو درباره اورانیوم غنی شده مازاد، صحت ندارد.

Rose Gottemoeller *