دست اندازی نسبت به موقوفات سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان بیدخت و بیم تلاش برای ایجاد تنش در منطقه

0
178

اخیرا ستاد اجرایی فرمان امام با ادعای مالکیت بعضی از موقوفات سلسله گنابادی در بیدخت به مصادره چند فقره ملک اقدام کرده است، جلسه رسیدگی به اعتراض وکلای دراویش نسبت به این حکم شنبه ۲۰ مهرماه خواهد بود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از  مجذوبان نور، با دست اندازی بعضی نهادهای دولتی نسبت به موقوفات سلسله نعمت اللهی گنابادی در شهرستان بیدخت، بیم تلاش برای ایجاد تنش در این منطقه افزایش یافته است، دادگاه رسیدگی به اعتراض وکلای دراویش نسبت به ادعای ستاد اجرایی فرمان امام شنبه ۲۰ مهر ماه برگزار خواهد شد.

پس از ارسال ابلاغیه‌ای از طرف سازمان اموال و املاک اداره کل خراسان برای املاکی مربوط به حضرت آقای رضاعلیشاه (از اقطاب سلسله نعمت اللهی گنابادی) مبنی بر مصادره آن، وکلای پرونده نسبت به ادعای سازمان مذبور اعتراض کرده که جلسه دادگاهی مورخ ۲۰ مهرماه سال جاری برای رسیدگی به این موضوع تعیین وقت گردید.

چندی پیش ستاد اجرایی فرمان امام با استناد به اصل ۴۹ قانون اساسی نسبت به ۱۰ فقره از املاک موقوفه بیدخت مدعی شده و تنها با انتشار آگهی در روزنامه گمنام «حمایت» نسبت به صدور حکم غیابی مصادرهٔ این املاک در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به جانشینی دادگاه اصل ۴۹ اقدام کرد.

پس از صدور این حکم نیز ابلاغیه ارسال شد که در آن آمده بود: «نظر به اینکه ملک مذبور طی حکم صادر ضبط گردیده، مقتضی است ظرف مدت ۱۰ روز با در دست داشتن مدارک دال بر مالکیت به این اداره مراجعه نمایید، در غیر این صورت اقدام قانونی خواهد شد».

ادعای مالکیت ملک مذبور در حالی صورت گرفته که در سال ۶۴ شورای عالی قضایی شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور و قاضی ویژه منتخب رئیس قوه قضاییه در خصوص حضرت آقای رضاعلیشاه و املاک بیدخت اظهار نظر کرده و رفع ادعا صورت گرفته و حکم قطعی صادر شده است، از نظر قانون نیز هرگاه موضوعی در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفت، قابل طرح مجدد در دادگاه دیگر نخواهد بود، از طرفی رحلت حضرت آقای رضاعلیشاه نیز هر گونه ادعایی را ساقط کرده چرا که نسبت به شخص متوفی نمی‌توان تشکیل پرونده داد.

همزمان با برگزاری جلسه دادگاه بر میزان زوار مزار متبرک سلطانی بیدخت افزوده شده، و از شهرهای مختلف دراویش کشور برای افزودن به رونق این مکان متبرک به شهر بیدخت سفر کرده‌اند، علت این افزایش سفر به بیدخت را می‌توان در نگرانی دراویش در صورت گرفتن اقدامات فراقانونی و بروز تنش در منطقه جویا شد که قبلا نیز به طور مشابه در مورد تخریب و تصاحب حسینه‌های دراویش در شهرهای مختلف رخ داد.