درخواست پناهندگی ۲۰ هزار مترجم و مهندس افغان از آمریکا

0
194

بر اساس گفته چند منبع آگاه و رسانه های بین المللی، دولت جو بایدن در حال بررسی است تا سه کشور حوزه آسیای مرکزی را مجاب به پذیرش موقت هزاران افغان همکار با نیروهای آمریکایی کند که حالا با خروج این نیروها بعد از ۲۰ سال از کشورشان با تهدید طالبان مواجه هستند.

کاخ سفید نیز در همین رابطه اعلام کرد به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تا قبل از پایان کامل خروج نیروها برنامه خارج کردن هزاران همکاران محلی در چارچوب “عملیات پناه‌دادن به متحدان” در هفته آخر ماه ژوئیه آغاز می‌شود.

به گزارش رادیو صدای آلمان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت “اینها افراد شجاعی هستند و ما می‌خواهیم مطمئن شویم ارزش کار آن‌ها در چند سال اخیر به رسمیت شناخته می‌شود”.

بر اساس برخی گمانه زنی ها، تعداد افراد واجد شرایط برای ترک افغانستان حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

یورونیوز نیز گزارش کرد؛ به گفته برخی مقام های آمریکایی، این کشور آماده جابجایی مترجمان افغان است که پیشتر تحت برنامه «ویزا برای مهاجرت ویژه» درخواست ویزا داده‌اند. «ویزا برای مهاجرت ویژه» به افرادی ارائه می‌شود که در جریان جنگ افغانستان یا عراق با ارتش یا دولت آمریکا همکاری کرده‌اند.

خانم ساکی گفت: «افرادی که بررسی امنیتی شان به پایان رسیده است به طور موقت در یکی از پایگاه های نظامی آمریکا مستقر می‌شوند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، این خبر پیشتر توسط رویترز مطرح شده بود که واشنگتن در حال مذاکره با قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان در خصوص اجازه آنها به ورود این شهروندان افغانی که در خطر حمله هستند، است. ولی هنوز برقراری یک توافق با هیچ یک از این کشورها قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.