تغییر مخفیانه ساختار آبشارهای غنی‌سازی اورانیوم در فردو

0
183

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام مخفیانه جمهوری اسلامی به تغییر ساختار آبشارهای سانتریفیوژها در سایت «فردو» جهت دست‌یابی به غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم خبر داده و شدیدا از این رویکرد ایران انتقاد کرد.

آژانس در گزارش محرمانه‌ای، جمهوری اسلامی را به دلیل ایجاد تغییر اعلام‌نشده‌ای در اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهای IR-6 که اورانیوم را تا 60 درصد در نیروگاه فردو غنی‌سازی می‌کند، سرزنش کرد.

چهارشنبه 12 بهمن این گزارش آژانس را رؤیت کرده و نوشت، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش که برای کشورهای عضو ارسال شده، از این‌که ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر اساسی در اطلاعات طراحی تاسیسات غنی‌سازی سوخت فردو در رابطه با تولید اورانیوم با غنای بالا اعمال کرده، نگران است.

این نهاد بین‌المللی چنین رویکردی جمهوری اسلامی را باعث تضعیف اجرای تدابیر پادمانی و محدود ساختن فعالیت‌های نظارتی بازرسان در این کشور توصیف کرد.

پیش‌تر گروسی به پارلمان اروپا گفته بود، جمهوری اسلامی اکنون 70 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به غلظت 60 و 1000 کیلوگرم به غلظت 20 درصد در اختیار دارد. برای ساخت بمب اتم، اورانیوم باید به غنی‌سازی بالای 90 درصد برسد.

العربیه به نقل از رویترز نوشت، گروسی هفته گذشته نیز با گفتن این‌که جمهوری اسلامی اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید «چندین بمب اتم» دارد، تاکید کرد جهان باید جلوی ساخت سلاح هسته‌ای توسط این کشور را بگیرد.

نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در حالی افزایش یافته که جمهوری اسلامی در شهریورماه با طرح خواسته‌هایی نامربوط، امکان توافق برای احیای برجام بین ایران و دولت‌های غربی طرف مذاکره را از بین برد.