تحریم 5 مدیر ارشد صنایع هوایی قدس جمهوری اسلامی و 92 فرد و نهاد روسی توسط بریتانیا

0
16

وزارت خارجه بریتانیا در اولین سالگرد آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، با اعمال بسته‌ای تحریمی 92 فرد و نهاد وابسته به دولت روسیه، 5 مدیر اجرایی صنایع هوایی قدس ایران و صادرات تمامی کالاهایی که بنا بر شواهد توسط روسیه در جنگ اوکراین به‌کار برده می‌شود و از جمله آن آهن و فولاد را به روسیه، هدف تحریم قرار داد.

بر اساس بیانیه دولت بریتانیا که جمعه 5 اسفند در وب‌سایت دولت این کشور منتشر شده، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد ک کشورش صدها کالا شامل قطعات هواپیما، تجهیزات رادیویی و قطعات الکترونیکی که می‌تواند توسط صنایع نظامی روسیه از جمله در تولید پهپاد استفاده شود، را تحریم کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا در این بیانیه گفت: «اوکراینی‌ها در حال تغییر مسیر امواج به سمت روسیه هستند، اما به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. به همین دلیل است که ما باید برای کمک به پیروزی اوکراین بیشتر تلاش کنیم.»

کلورلی همچنین با اشاره به تحریم شدن 5 نفر از مدیران ارشد جمهوری اسلامی فعال در صنایع هوایی قدس، نیز گفت: «این نشان دهنده تعهد ما به ادامه فشار بر کشورهای ثالثی است که از ارتش روسیه پشتیبانی می‌کنند.»

العربیه به نقل از این گزارش نوشت؛ گفته می‌شود که جمهوری اسلامی تاکنون 1700 پهپاد انفجاری خود را به روسیه تحویل داده است. بر اساس گزارشی که پیشتر روزنامه «گاردین» منتشر کرده بود، جمهوری اسلامی با استفاده از کشتی و یک شرکت هواپیمایی دولتی انواع جدید پهپادهای پیشرفته دوربرد را برای حمله به اوکراین به روسیه قاچاق می‌کند.

منابع ایرانی به گاردین گفته‌ بودند که بیشتر پهپادهای ارسال‌ شده به روسیه مخفیانه توسط یک کشتی جمهوری اسلامی از پایگاهی در سواحل دریای خزر بارگیری شده و در وسط دریا به یک کشتی نیروی دریایی روسیه منتقل شده است، و افزودند باقی پهپادها را «یک شرکت هواپیمایی دولتی جمهوری اسلامی» به روسیه برده است.

تهران همچنین کارشناسان نظامی و تکنسین‌هایی را برای آماده‌سازی عملیاتی این هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو فرستاده است. به ازای هر پهپاد سه تکنسین جمهوری اسلامی به روسیه رفته است، که در مجموع 54 نفر می‌شود.