بن‌بست برجام و افزایش ناامیدی وزارت خارجه آمریکا

0
219

دست‌کم سه عضو تیم آمریکایی مذاکره‌کننده در وین که رابرت مالی رهبری آن را بر عهده دارد، در ماه‌های اخیر این تیم را به علت سیاست‌های ناموفق وزارت خارجه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ترک کرده‌اند.

در ماه ژانویه، زمانی که فاش شد که ریچارد نفیو تصمیم گرفته است از سمت خود به عنوان معاون مالی کناره گیری کند، وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد تا هرگونه شکاف را کم اهمیت جلوه دهد و اظهار کرد که جابجایی پرسنل امری «کاملا متداول» است.

با این حال نفیو در توییتر خود نوشت که در 6 دسامبر «به دلیل اختلاف نظر صادقانه در مورد خط مشی سیاسی» تیم مذاکره‌کننده را ترک کرده است.

در گزارشی با اشاره به وعده آنتونی بلینکن به قانون‌گذاران آمریکا مبنی بر احیای آنچه که وی «دیپلماسی آسیب‌دیده» خواند، در جزییاتی تازه از عدم موفقیت او و ناامیدی فزاینده در وزارت خارجه آمریکا خبر داد.

تعدادی دیپلمات‌ آمریکایی و منابع نزدیک به چندین مقام سابق و فعلی عنوان کزدند، با وجودی که وزیرخارجه دولت بایدن متعهد شده بود تا با تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با جمهوری اسلامی، چین و روسیه تلاش کند، به دلیل تصمیم‌گیری متمرکز تنها در دست چند مقام، ناامیدی زیادی در وزارت خارجه وجود دارد.

افزون بر ریچارد نفیو، آرین طباطبایی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز از سمت خود در تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی استعفا داد و طبق پروفایل «لینکدین» او، وی در این ماه به عنوان مشاور ارشد سیاست‌گذاری در پنتاگون شروع به کار کرد.

آرین طباطبایی گفت که در حال حاضر هیچ مصاحبه مطبوعاتی انجام نمی‌دهد؛ اما این منابع آگاه گفتند که طباطبایی تصمیم به ترک تیم گرفت چراکه راب مالی به سفیر روسیه در وین اجازه داد رهبری مذاکرات را برعهده بگیرد.

دن شاپیرو، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل نیز پس از حدود هفت ماه، سمت خود را به عنوان مشاور ارشد مالی ترک کرد.

منابع آگاه از مذاکرات هسته‌ای همچنین گفتند که ریچارد نفیو به سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و منتقد توافق برجام، اطلاعات بیشتری از آنچه مالی روی آن توافق کرده بود، ارائه کرد که باعث سخنرانی تند منندز در انتقاد از مذاکرات شد.

العربیه گزارش داد؛ یکی از منابع آشنا به موضوع گفت که مالی ناامیدی خود را از اقدام نفیو به بلینکن ابراز کرد. با این وجود نفیو «قاطعانه» هرگونه اطلاع رسانی به سناتورهای آمریکایی را بدون اطلاع قبلی مالی رد کرد.

نفیو گفت: «رابرت مالی از هر جلسه توجیهی کنگره که من انجام می دادم کاملاً آگاه بود و در واقع او به من دستور داد تا آنها را به عنوان بخشی از فعالیت مستمر برای اطلاع رسانی به همکاران کنگره در طول مدت حضورم در تیمش انجام دهم».

او در عین حال یادآور شد که به دلیل احترام به این واقعیت که مذاکرات ادامه دارد و هرگونه اظهارنظر عمومی که می تواند به طور غیرمنصفانه‌ای به آن مذاکرات لطمه بزند، یا بر موضع آمریکا تأثیر بگذارد، درباره مذاکرات توافق جمهوری اسلامی اظهار نظر علنی نمی‌کند.