استفاده دولت بایدن از هر اهرمی برای مقابله به سپاه پاسداران

0
247

سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا در واکنش به دو مصوبه سنا، گفت: «ما در نگرانی ابراز شده توسط سنا در مورد سایر جنبه‌های رفتار جمهوری اسلامی، از جمله توسعه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم توسط سپاه پاسداران و سایر موارد، شریک هستیم و به همین دلیل است که دولت ما در سال گذشته تحریم‌ها را علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران افزایش داده است.»

مجلس سنای آمریکا بامداد پنج‌شنبه 5 ماه مه، همزمان دو طرح غیرالزام‌آور را تصویب کرد که از دولت بایدن می‌خواست تا تحریم‌ها علیه سپاه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را افزایش دهد و هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را شامل مفادی قرار دهد که به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه از جمله برنامه موشکی، اقدامات تروریستی و دور زدن تحریم‌ها نیز بپردازد.

این دو طرح که با اکثریت آرا در سنا تصویب شد توسط سناتور تد کروز و سناتور جیمز لانکفورد از حزب جمهوری‌خواه ارائه شده بود. با این حال برخی از سناتورهای ارشد دموکرات از جمله باب منندز و چاک شومر نیز به آن رای مثبت دادند.

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به مصوبات سنا اطمینان داد: «هیچ چیز در بازگشت بالقوه به برجام وجود ندارد که عزم یا توانایی ما را برای ادامه مقابله با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه کاهش دهد.»

العربیه نوشت؛ پرایس گفت که دولت بایدن از زمان شروع دوره خود 107 تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌ و 86 مورد از آن‌ها مربوط به سپاه بوده است. وی همچنین تاکید کرد، ما متعهد هستیم که تمام تلاش‌های خود را انجام دهیم و از هر اهرمی که می‌توانیم برای مقابله با تهدیدات سپاه در همراهی با شرکای خود استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن وعده داد که اگر آمریکا و جمهوری اسلامی متقابلا به پایبندی به برجام برگردند، دولت وی یک بار دیگر سخت‌گیرانه‌ترین مجموعه‌ سیاست‌ها از جمله «سخت‌ترین برنامه راستی‌آزمایی و نظارتی که تاکنون به صورت صلح‌آمیز مذاکره شده است» را به کار گیرد.

ند پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در صورت عدم رسیدن به توافق با ایران، آیا «گزینه نظامی روی میز است؟» گفت: ما معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگو مؤثرترین، پایدارترین و بادوام ترین ابزار را در اختیار ما می‌گذارد تا از طریق آن اطمینان حاصل کنیم که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.
پرایس ضمن اشاره به «دستورالعمل‌های غیرالزام‌آور سنا» گفت که دولت وی از نگرانی‌ها آگاه است و مجددا بر تعهد رئیس‌ جمهوری آمریکا بر عدم دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد. وی همچنین افزود: «در این مرحله، بهترین راه برای تحقق این امر، بازگشت متقابل برای تبعیت از برجام است. این چیزی است که راب مالی و تیم او در حال حاضر به دنبال دستیابی به آن هستند.»