این نسل فوتبالیست بی ریشه اسطوره ندارد!؟ بقلم حمید جباری

0
230


نوجوانی و جوانی اکثر علاقه مندان فوتبال ایران در دهه های گذشته به چسباندن تصاویر فوتبالیستها و اسطوره های فوتبال ایران خلاصه می شد !؟
از روزگاری که تیم ملی ایران با هدایت حشمت مهاجرانی به جام جهانی آرژانتین راه یافت تا نسل ۹۸ که هنوز هم مردم عاشقانه برای آن تیم رویایی و صعود دراماتیک اش به جام جهانی فرانسه جان می دادند!؟
اما در فوتبالی که یک مشت امنیتی فاسد برای کنترل این رشته مهیج ورود کردند و بغیر اسراف بودجه های بیت المال که بایست خرج رفاه ،عمران و آسایش مردم میشد به پای بازیکنانی ریختند که حق واقعی و کیفیت فنی شان یک دهم این مبالغ نبوده و نیست!
فوتبالی که از مدیر تا پایین ترین سطح آن بدون آموزش و کار فرهنگی به سقوط و انحطاط هر روز نزدیکتر می شود!؟
نمونه اش همین رفتارهای بازیکنان به اصطلاح تیم ملی فوتبال ایران که از ماهها پیش بجای تمرکز و تلاش برای حضور موفق در جام جهانی قطر برای حواله خودرو،ارز دولتی،کارت بازرگانی و حتی کودتا علیه سرمربی با مقامات حکومت نشست پشت پرده داشتند.

در روزهایی که اکثر رسانه ها و جامعه ورزش فوتبال دنیا در حمایت از بازیکن جوان اصفهانی فوتبال ایران تلاش دارند مانع از اجرای حکم اعدام او شوند،فوتبالیست هایی که روزگاری در تیم های مختلف با او هم باشگاهی بودند بجای حمایت از دوست رفیق  و هم تیمی سابق خود سکوت در پیش گرفتند!؟
ماشین اعدام و ماشین سرکوب ج ا هر روز بدنبال گردن بی گناه برای طناب دار می گردد و از هیچ نامی عبور نمی کند!؟
امیر نصر آزادانی بازیکن تیم سابق سپاهان ،راه آهن تراکتور این روزها در بند رژیم قاتل گرفتار است!
از تیم سپاهان اصفهان شهر زادگاه امیر نصر که بگذریم زمانی که برای سربازی به تیم تراکتور تبریز رفت با اکثر بازیکنان مطرح فوتبال ملی ایران هم باشگاهی بود!
راه دور نرویم همین احسان حاج صفی بازیکن مورد علاقه کیروش کاپیتان تیم اعزامی به قطر که در تراکتور هم آزادانی را کنار خود دیده بود حتی حاضر نشده د سن ۳۳سالگی در حرکتی نمادین از بازی های ملی خداحافظی کند تا تلنگری برای رهایی این جوان ۲۶ساله باشد!؟


براستی امثال وحید امیری ،کریم انصاری فرد یا رامین رضائیان در آستانه بازنشستگی فوتبال و در اوج ثروت و شهرت حاضر نیستند از فوتبال ملی کنار بروند تا مردم حس کنند این همه سال از چرخه مالیات و جیب مردم در فوتبال خصولتی فوتبالیستها فربه شدن اما یک قدم حاضر نیستند برای مردمی که روی شانه های ایشان پله های ترقی را بالا رفتند حرکتی حتی نمادین انجام دهند!؟
واقعا برای نوجوانان و جوانان نسل آینده از کدام خصایص اخلاقی این جماعت بگوییم؟
حتما داستان گردن و کمرهای خم شده روزبه چشمی یا علی بیراوند مقابل ابراهیم رئیسی قاتل سال۶۷ و رئیس جمهور شش کلاسه روایت کنیم که برای ۱۰سکه تا زانو تعظیم کردند!
بگوییم گفتند برای لب زدن سرود ج ا تحت فشار بودند و تهدید شدند!
اماشادی گل و عکسهای آتلیه در روزگار قتل عام مردم تا بناگوش شان باز بود!؟