احتمال وجود یک “رود تاریک” ۱۰۰۰ کیلومتری زیر منطقه یخ زده گرینلند

0
151

اکتشافات اخیر به رودخانه‌ای مرموز در زیر سطح یخ زده منطقه “گرینلند” اشاره دارد که خبر از احتمال وجود یک رودخانه تاریک به طول ۱۰۰۰ کیلومتر می‌دهد.

 دانشمندان دانشگاه “هوکایدو”، دانشگاه “اسلو”، دانشگاه “اوترخت” و موسسه قطبی نروژ، یک رودخانه احتمالی را یافته‌اند که با ذوب شدن یخ زیر لایه یخی منطقه “گرینلند” تغذیه می‌شود و در مسیری ۱۰۰۰ کیلومتری جریان دارد.

منطقه “گرینلند”(Greenland) نام ناحیه خودگردانی از کشور دانمارک است. این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل زندگی حدود ۵۶ هزار نفر است. همچنین این کشور به‌عنوان کم‌تراکم‌ترین منطقه جهان از لحاظ جمعیتی شناخته می‌شود. جمعیت آن از مردم بومی(از تبار اسکیموها) و مهاجران دانمارکی تشکیل شده‌ است. پایتخت آن به زبان کالاآلیت، “نوک” و به زبان دانمارکی، “گودت‌هاب” نام دارد. نام گرینلند به معنی «سرزمین سبز» یا «سبزستان» است.

به‌جز چند نقطه محدود که محل سکونت اهالی گرینلند است، دیگر مناطق این جزیره، یخ‌زده و به‌طور کلی خالی از سکنه است. این سرزمین از نظر جغرافیایی در محیط قاره آمریکای شمالی واقع شده اما از نظر سیاسی و فرهنگی با اروپا به ویژه کشورهای نروژ و دانمارک مراوده بیشتری دارد.

گفته می‌شود این رودخانه کشف شده از طول یک دره نیمه یخچالی عبور می‌کند و به فلات “پترمن” می‌ریزد.

محققان می‌گویند وجود این رودخانه تاریک هنوز ثابت نشده است، اما به احتمال زیاد وجود دارد. در حالی که این “رودخانه تاریک” احتمالاً در این منطقه وجود دارد، هنوز عدم اطمینان وجود دارد که عمدتا از شکاف‌های قابل توجه در داده‌های راداری ورقه‌های یخی گرینلند ناشی می‌شود.

مطالعات قبلی نشان می‌داد که در زیر لایه یخی بزرگ گرینلند می‌تواند گودالها، دره‌ها یا تنگه‌هایی وجود داشته باشد و محققان نمی‌دانند که این ساختارها به یکدیگر متصل هستند یا خیر.

با این حال چیزی که مشخص است این است که آب ذوب شده در زیر این صفحه یخی جریان دارد و این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا ممکن است زیر این لایه یخی یک بستر رودخانه‌ای وجود داشته باشد؟

“کریستوفر چمبرز” دانشمند موسسه علوم دما پایین در دانشگاه “هوکایدو” و تیمش با شبیه‌سازی رایانه‌ای منطقه گرینلند با این فرضیه روبرو شدند که آب‌های حاصل از ذوب شدن یخ‌ها می‌تواند به عنوان یک رودخانه عظیم زیر آن جریان داشته باشد.

“چمبرز” توضیح داد: شبیه سازی‌های ما تأثیرات زیادی را بر روی حرکت ورقه یخی یا لغزش کلی آن نشان نمی‌دهد، بنابراین ممکن است این رودخانه با وجود طولانی بودن، تأثیر زیادی روی لایه یخی نداشته باشد. با این حال ممکن است بتواند تأثیر بیشتری داشته باشد، زیرا آب را از یک منطقه دور می‌کند و آن را در یک منطقه دیگر می‌ریزد.

در حالی که این یافته‌ها فعلاً فرضی هستند، تیم تحقیق اطمینان دارد که پس از مطالعه بررسی‌های هوایی توپوگرافی صفحه یخی، اطلاعات جدیدتری به دست می‌آورند و می‌توانند شبیه‌سازی دقیق‌تری از این رودخانه تاریک ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، این تحقیق در مجله Cryosphere منتشر شده است.