امانوئل مکرون: برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی به آستانه خطرناکی رسیده‌ است

0
186

مکرون پنج‌شنبه 19 نوامبر تأکید کرد که برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی به آستانه خطرناکی رسیده و گسترش مذاکرات با رژیم جمهوری اسلامی در مورد نقش منطقه و موشک‌های بالستیک آن، ضرورت دارد.

ریاست‌جمهوری فرانسه افزود که قابلیت نظارت بر برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی در حال حاضر در مقایسه با وضعیتی که در اثر توافق وین وجود داشت، کمتر شده‌ است.

در پی گزارش تازه آژانس جهانی هسته‌ای در روز چهارشنبه 18 نوامبر مبنی بر این که رژیم جمهوری اسلامی کار تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم در سانتریفوژهای جدید از نوع «ای‌ار2ام» را آغاز کرده که در تأسیسات نطنز نصب شده و تازه‌ترین نقض برجام به‌شمار می‌آید، سفیر و نمانیده ایران در آژانس نیز به امر اذعان کرد.

به گفته خبرگزاری فارس، سفیر و نماینده رژیم جمهوری اسلامی در آژانس هسته‌ای تأکید کرد که کشورش، تزریق گار هگزافلوراید اورانیوم به 174سانتریفوز یواف6 در دو مرکز سوخت هسته‌ای در نطنز را آغاز کرده ‌است.

آژانس جهانی انرژی هسته‌ای فاش ساخت که رژیم جمهوری اسلامی نخستین زنجیره سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی نطنز را نصب کرده که به موجب برجام صرفاً در نسل اول دستگاه‌های «آی‌آر1» قابل استفاده است.

العربیه نوشت؛ آژانس انرژی هسته‌ای با اشاره به «فقدان اعتبار» اطلاعات ارائه شده از سوی رژیم جمهوری اسلامی، از این کشور خواسته‌است تا در مورد تأسیسات هسته‌ای توضیح داده و علت پیداشدن ذرات اورانیوم تولید‌شده در مرکزی را توضیح دهد که به آژانس گزارش نشده ‌است.